Art Rooijakkers vond het tijd voor een nieuw avontuur en maakte de overstap naar Talpa Network. De eerste klus bij zijn nieuwe werkgever is het presenteren van het nieuwe Nieuws van de Dag.
Wat is er te zien in het nieuwe Nieuws van de Dag?
“We gaan het nieuws van de dag brengen, bespreken en duiden en geven er ook achtergronden en meningen bij. Het programma komt voort uit een samenwerking tussen De Telegraaf en Hart van Nederland. We brengen het nieuws op een toegankelijke manier die bij deze merken past, dicht bij de mensen. Je hoeft geen doorwrochte analyses over de economie van Kirgizië te verwachten.”
Wat is jouw rol?
“Ik presenteer het afgewisseld met Malou Petter. Wij zijn de gastheer en gastvrouw. Aan onze desk ontvangen wij verschillende gasten. Met hen praten wij de kijker in een uur bij. Je hoort van ons niet alleen wat het nieuws van de dag is, maar ook wat het verhaal van de dag is zonder dat het nou meteen op de voorpagina van de krant staat.
Dat kan over het stoppen van de missverkiezingen gaan waar we dan over praten met de organisator en een ex-miss Nederland, naast de oproep van banken om cash geld in huis te hebben, Wij bespreken dan of het makkelijk is om een bank lam te leggen en hoeveel geld je in huis moet hebben.”
Is het extra spannend dat dit jouw eerste klus voor Talpa Network is?
“Tuurlijk. Vooral ook op dit tijdstip. Laten we eerlijk zijn, daar zijn best wat programma’s mislukt. Garantie op succes is er niet. Of ik bang ben voor het afbreukrisico? Tuurlijk, ik ben niet naïef. Maar tegelijkertijd verwacht niemand dat we vanaf dag één de pannen van het dak scoren. En de Talpa Network-directie heeft toegezegd dat dit programma minimaal een jaar krijgt om te groeien.”
Waarom heb je deze overstap gemaakt?
“Ik had zin in een nieuw en vooral journalistiek avontuur. Dit vind ik een mooie kans. Ik heb vertrouwen in Malou en de mensen achter de schermen. Ik werkte met veel plezier bij RTL, maar ik heb twee dochters van zeven en een liefde bij wie ik het fijn vind om thuis te zijn. Met bijvoorbeeld Expeditie Robinson ben je toch zes weken weg. Ik ben wel eerder benaderd maar deze keer begon het te kriebelen. Ik heb er ook goed en lang over nagedacht en meerdere gesprekken gevoerd voordat ik ja heb gezegd.”
Hoe gaan jullie je onderscheiden van de concurrentie?
“Bij De Telegraaf zit veel journalistieke kracht. Bij andere programma’s zie je dat ze kennisnemen: ze duiken voor een dag in een onderwerp en dan trekken ze verder met het volgende onderwerp. Dat heeft ook met budgetten te maken. Hier kunnen wij echt putten uit het journalistieke reservoir bij die krant met deskundigen op bepaalde thema’s. Hopelijk maakt dat ook het verschil.’”
Wat zit er verder voor jou in het vat bij Talpa Network?
“Daar zijn we nog mee bezig. Er komen zeker meer programma’s aan, maar de focus ligt nu eerst bij Nieuws van de Dag. Over de rest zijn we nog in gesprek, er is nog niks concreets te melden.”
Nieuws van de Dag is iedere werkdag om 18:00 uur te zien op SBS6