Endemol gaat mensen volgen die een nieuwe samenleving willen starten op de planeet Mars. De Britse tak van de producent heeft de rechten gekocht.
Voorbereidingen
De mensen die mee willen doen aan het Mars One-project worden binnenkort op de voet gevolgd door de camera’s van Endemol. Het doel van het project is om een ruimtekolonie op Mars te vestigen. De selectieprocedures en trainingen komen in het programma uitgebreid aan bod. Het programma wordt in 2015 uitgezonden.
Aandacht
Door de wereldwijde media-aandacht hebben maar liefst 200.000 mensen zich aangemeld voor de reis naar Mars. Dit is opmerkelijk, aangezien de deelnemers nooit meer terugkeren op aarde. Het wordt een betrekkelijk eenzaam bestaan op de rode planeet, slechts vier mensen zullen de reis uiteindelijk maken.
Gevaar
Ook liggen er diverse gevaren op de loer. Volgens André Kuipers wil Mars One gebruikmaken van bestaande technologie die niet geschikt is voor een lange ruimtereis. Ook is de kans aanwezig dat er op de planeet geen voedsel kan worden verbouwd, waardoor de ruimtereizigers kunnen verhongeren.
Nederlands Tintje
Nederlanders Wim Dijkshoorn (21), Nancy Keijzer (41) en Merlijn Fuhrhop (19) zijn niet bang voor de grote risico’s die de bijzondere reis met zich meebrengt. Zij maken nog altijd kans op het felbegeerde enkeltje naar Mars. Er zijn momenteel nog maar 750 kandidaten in de race, waardoor de kans relatief groot is dat er in de nabije toekomst een Nederlander op de grote rode bol woont.
Marsmannetjes
Het idee is afkomstig van de Nederlandse Bas Lansdorp. Hij verwacht dat de eerste geselecteerden in 2025 op de planeet zullen landen. Helaas duurt het dus nog wel even tot de marsmannetjes op de buis te zien zijn.
Wubbo Ockels was de eerste Nederlander die de ruimte betrad. Hij overleed vorige maand aan de gevolgen van nierkanker.