Brandpunt, het langst lopende achtergrondprogramma op tv, stopt. In de huidige vorm, althans. Het nieuwe Brandpunt+ draait niet meer alleen om tv en de verhalen krijgen een positief perspectief. Drie vragen aan eindredacteur Henk van der Aa.
Waarom een nieuwe koers?
“Brandpunt had na al die jaren nog steeds een goede naam als journalistiek programma, maar het gevaar zat erin dat het een beetje een oubollig merk werd. Vergelijk het met de V&D: iedereen vond het een heel belangrijk Nederlands merk, maar niemand kocht er meer. Bij Brandpunt was het nog niet zo extreem, maar ik voelde wel: als we verder willen, moeten we stappen zetten. Die opdracht kregen we ook van de NPO.”
Wat gaat er veranderen?
“De titel Brandpunt+ bestaat al sinds 2015 als online platform gericht op millennials, maar is nu de titel die al onze uitingen omvat: op tv, sociale media en de website. Daarbij zijn niet de tv-uitzendingen – vanaf dit seizoen twee keer per week – leidend, maar het verhaal: wat kunnen we ermee op al die verschillende platforms? Ook de journalistieke invalshoek verandert. Brandpunt werd weleens gekscherend ‘moord en Brandpunt’ genoemd, omdat we altijd de ellende opzochten. We lieten de kijker in de misère achter met de boodschap: ‘Dit was Brandpunt, goedenavond.’ We zoeken nog steeds de problemen op en zijn nog even scherp en kritisch, maar gaan ook op zoek naar de plus: waar liggen de oplossingen? Hoe nu verder? Wat kunnen we ermee?”
Wat hoop je dat kijkers straks zeggen over het nieuwe Brandpunt+?
“Ik hoop dat ze inzien dat het belangrijk is dat ook dit nieuwe, constructieve geluid er structureel is. Dat ze zien dat we geen goednieuwsshow zijn, geen naïevelingen die huppelend door de wei achter vlindertjes aan jagen, maar gedegen journalisten die laten zien dat het beeld dat we met z’n allen van de wereld hebben gecreëerd een perspectief verdient.”
Brandpunt+, dinsdag en donderdag - 20.25 uur • NPO 2