68% van de Nederlandse bevolking kan zich een leven zonder het NOS Journaal niet voorstellen. Dat meldt de NOS op haar website.
Dat meldt de NOS naar aanleiding van onderzoek van het European Institute for Brand Management. Vorig jaar kon 62% zich geen leven zonder het NOS Journaal voorstellen. Mensen vinden het Journaal zelfs belangrijker dan de Albert Heijn. Toch is er nog een ander merk waar driekwart van Nederland helemaal niet buiten kan en dat is de HEMA.
De lopende nieuwslezer
Het is de eerste keer, sinds het begin van het onderzoek in 2008, dat de NOS in de top 3 staat, de zender haalde het Kruidvat in. Voor de popularieit van het NOS en vooral het Journaal denkt het onderzoeksrapport een duidelijke oorzaak gevonden te hebben: 'De sterke positie is mogelijk te verklaren door de veranderingen die het afgelopen jaar zijn doorgevoerd. Zo is de zittende nieuwslezer vervangen door een meer actief overkomende, staande nieuwslezer.'
RTL 4
Volgens het onderzoek kunnen Nederlanders opvallende genoeg gemakkelijk buiten de commerciële zenders. RTL 4 donderde ondanks het grote succes van de zender van de 17de naar de 34ste plek, SBS 6 ging van 52 naar 120 en met RTL 7 en 8 loopt het volgens het instituut niet veel beter af.
Andere belangrijke uitslagen van het onderzoek: Buienrader is de grootste stijger en ging van plaats 18 naar 10, Bol.com en Marktplaats vielen juist uit de top 10.