De NOS bouwt zijn imperium online uit met Mashup. Met het nieuwe YouTubekanaal wil de omroep jongeren het nieuws bijbrengen. Of zoals de NOS het zelf zegt: elke woensdag wat nieuws.
Jongeren zijn altijd al het zorgenkindje geweest van de NOS. Recent werden de nieuwsflitsen van NOS op 3 uit de tv-gids geschrapt. Een jaar geleden stopte de jongerenafdeling met een lang bulletin op de late avond. Alleen de website was toen nog over.
Mashup
Maar nu is er iets nieuws: Mashup. Met een bekende YouTuber nemen Ivo Duijsings en Roel van Niekerk wekelijks het nieuws door. Dat doen ze met een quiz over het nieuws. “Hij of zij (de bekende YouTuber) krijgt dan een nieuwskop te zien en moet raden waar het over gaat. Goed of niet; wij gaan uitleggen wat er is gebeurd. En waarom het belangrijk is om dat te weten,” zegt Roel. Mocht het nou toch saai dreigen te worden dan is daar de rode buzzer. Drukt iemand op de knop dan moet het nieuws plaatsmaken voor een lollig filmpje.
Roel & Ivo
Mashup-gezichten Roel en Ivo werken al langer voor de NOS als redacteurs. Op Snapchat presenteren ze mini-journaals, die ze Snaplines noemen. Nu komt Mashup er dus bij. De eerste aflevering is sinds gisteren te aanschouwen. YouTuber Défano Holwijn is daarin de centrale gast. En weerman Gerrit Hiemstra komt iets over het weer vertellen. Daar omheen wordt een hoop gegrapt om grappige virals.
Mashup, woensdag 16.00 uur, YouTube