Het gaat behoorlijk slecht met de inkomsten van de Nederlandse Publieke Omroep. Doordat de reclame-inkomsten in rap tempo dalen, is de kans groot dat de NPO in 2019 maar liefst 60 miljoen euro minder kan besteden.
Jarenlang gaan er al discussies over de inkomsten en uitgaven van de NPO. Zo vinden veel mensen de salarissen van een aantal presentatoren te hoog, gaf de politiek minder geld aan de publieke mediakanalen en nu blijkt dat het ook met de reclame-inkomsten behoorlijk slecht gaat.
60 miljoen euro
De Ster is de partij die alle reclame-inkomsten voor de omroepen genereert. Daar zit men zonder twijfel met de handen in het haar, aangezien er steeds minder geld binnenkomt. Dat komt doordat steeds meer partijen investeren in online video, in plaats van in de traditionele reclameblokken. Minister Arie Slob meldt dat er volgend jaar naar verwachting 28 miljoen euro minder binnenkomt. In 2019 kan dit oplopen tot maar liefst 60 miljoen euro.
WK voetbal
Doordat het Nederlands elftal komend jaar het wereldkampioenschap voetbal mist komt er nóg minder geld binnen. Het gaat om zo’n 3 tot vijf miljoen euro die De Ster niet kan incasseren. Het worden pijnlijke jaren voor de NPO.
NPO blijft
Ondanks alles hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken over de toekomst van de NPO. De totale omzet van de Ster-reclames zit jaarlijks op zo’n 180 à 200 miljoen euro. Dat wordt een stuk minder, maar naar verwachting kunnen ze het hoofd de komende tijd nog wel boven water houden.