De twintigers en dertigers kijken tegenwoordig nog maar weinig naar de Nederlandse publieke omroep, en daar wil de NPO snel iets aan veranderen.
De NPO is momenteel flink aan het vernieuwen. De omroep maakte de app al interactiever, en nu moet ook de doelgroep breder worden. Vanaf 2015 zetten ze alles op alles om het kijkerspubliek te verjongen.
NPO
Momenteel kijken er volgens de NPO veel de weinig mensen in de doelgroep 20-49 naar de publieke programma’s. Sinds de verhuizing van DWDD naar NPO 1 kijken er nog maar weinig mensen naar jongerenzender NPO 3. De omroep gaat daarom ook het eerste net inzetten om een jonger publiek te bereiken.
Doelgroep
NPO-directeur Frans Klein maakte het nieuws tijdens de najaarspresentatie van de NPO bekend. ''We dreigen de aansluiting met de nieuwe generatie te missen. We doen het bovengemiddeld goed onder de ouderen boven de vijftig. Maar de doelgroep 20-49 jaar spreken we nu te weinig aan.''
Veranderingen
Over de precieze veranderingen is nog maar weinig duidelijk. ''Bij televisie gaan dingen altijd langzamer dan je wilt. Dus de grote veranderingen gaan we in het najaar merken'', aldus Klein.
Politiek
Je zou denken dat de NPO meer moet inzetten op on demand, maar daar is D66 het helemaal niet mee eens. De partij wil de publieke omroep online aan banden leggen.