Vanwege de coronacrisis is bij Op1 al tijdenlang geen publiek te zien. Volgens hoofdredacteur Bert Huisjes is het heel goed mogelijk dat de talkshow in het vervolg verstoken blijft van publiek.
“We proberen in Hilversum goed in beeld te krijgen waar het publiek toegevoegde waarde heeft en waar niet. DWDD was bijvoorbeeld een programma met veel optredens en performances, dan is de interactie met het publiek belangrijk. Maar bij Op1 wordt het publiek, dat geen actieve rol heeft, niet gemist door de kijker”, zegt Huisjes op NPO Radio 1.
Traditie
Volgens de baas van Omroep WNL kijkt ook collega Jan Slagter, het hoofd van Omroep MAX, kritisch naar de aanwezigheid van publiek bij programma’s. “Het is een lange traditie in de tv-geschiedenis. Maar het is goed om eens te kijken: wanneer heeft het echt nut? We hebben een verkiezingsuitzending gemaakt in de Melkweg zonder publiek. We dachten dat het rampzalig zou worden. Maar het was een van de prachtigste uitzendingen die we ooit hebben gemaakt.”
EK voetbal
Sinds er versoepelingen mogelijk zijn, heeft de NOS bij Studio Europa en SBS6 met De Oranjezomer ervoor gekozen om weer publiek te gebruiken. De talkshow rondom het EK voetbal zijn daarmee de eerste televisieprogramma’s die de deuren weer open hebben gezet.