3FM heeft in december en januari fors minder luisteraars getrokken dan in dezelfde periode een jaar eerder. En dat terwijl Serious Request altijd een enorme publiekstrekker was.
3FM daalde van 11,8 procent marktaandeel naar 10 procent marktaandeel, blijkt uit cijfers van het Nationaal Luisteronderzoek, de radiovariant van het Kijkonderzoek. Door de enorme daling streven Radio 538 én Sky Radio nu 3FM voorbij.
Glazen Huis
3FM wist altijd van die zenders te winnen door het enorme publiek in de week voor Kerst, als drie 3FM-dj's zich met Serious Request inzetten om geld op te halen voor het Rode Kruis. Dit jaar zaten Domien Verschuuren, Gerard Ekdom en Coen Swijnenberg in het Glazen Huis in Haarlem.
Serious Request
De radiodirecteur van de publieke omroep, Jan Westerhof, laat aan het AD weten nog geen conclusies te willen trekken over de daling: eerst wil hij de luistercijfers ‘nader onderzoeken’. Mediadeskundigen komen met allerlei verklaringen. Marianne Zwagerman denkt dat Serious Request over het hoogtepunt heen is. “Het Glazen Huis in Haarlem werd ook minder bezocht dan voorheen. Ik vermoed dat we die speciale programmering rond kerst een beetje zat zijn en op zoek gaan naar een alternatief.”
Top 2000
In dat laatste lijkt Zwagerman geen gelijk te hebben. NPO Radio 2 komt al jaren met een speciale programmering in de kerstvakantie, de Top 2000, en weet daarmee jaar in jaar uit de radiostrijd te winnen. Radio 2 groeit zelfs: van 12,3 procent marktaandeel een jaar geleden naar 13,3 procent nu.
Radio 538
Naast Radio 2 zijn nu ook Radio 538 en Sky Radio groter dan 3FM. Radio 538 maakt een enorme sprong: het marktaandeel nam met 1,5 procent toe. Radio-expert Sieb Kroeske vertelt in het AD: “Er is meer concurrentie en 3FM wordt misschien minder spannend en verrassend gevonden.” Radio 538 is blij met de winst en viert die met taart.
Lees ook: Binnenkort vertrekken de populaire 3FM-dj’s Coen en Sander naar Radio 538.