Slecht nieuws: STER wil veel langere reclameblokken

1 juni 2015 13:30 | actualiteiten | Door Televizier

De reclameblokken op de NPO 1, 2 en 3 zouden wel eens beduidend langer kunnen worden. De STER wil tot eenderde meer reclame uit gaan zenden om meer geld te verdienen.

Volgens de baas van de Ster, Arian Buurman, zijn langere blokken ’de enige manier’ om de STER-inkomsten op peil te houden. „Staatssecretaris Sander Dekker is helder: wij moeten meer verdienen. Langere blokken zijn de enige manier, wij kunnen geen programma’s onderbreken.”

10% per dag

Buurman wil de NPO niet zo veel reclame laten uitzenden als de commerciële doen, maar eenderde meer ziet ze wel zitten. „Ik pleit niet voor het gelijktrekken met de commerciëlen, maar we mogen meer reclame uitzenden dan nu, binnen de huidige Mediawet. Nu is 7,5 tot 8 procent van de dagelijkse zendtijd reclame; het wettelijk maximum is 10 procent per dag. Voor de commerciëlen is dat 15 procent. Tussen 7,5 en 10 procent zit ruimte die we graag willen benutten”, zo zegt Buurman in het NRC.

Sport

2014 was een topjaar voor de STER. Buurman: „2014 was een glansrijk jaar – het beste resultaat in vijf jaar. Dat komt door de Olympische Winterspelen in Sotsji en het WK voetbal in Brazilië, maar ook door programma’s als Boer zoekt vrouw en Wie is de Mol?.” Aangezien er dit jaar geen grote sportevenementen zijn en er wel flinke bezuinigingen zijn doorgevoerd in de omroepwereld, houdt Buurman haar hart vast wanneer de reclameblokken niet langer worden.

Meer over