Plagiaat?

Talpa reageert op Marble Mania-'rel'

30 januari 2021 16:50 | actualiteiten | Door Faye Heijnis

© William Rutten

Marble Mania is een kijkcijferhit op SBS6. Maar volgens geruchten heeft John de Mol het format gestolen en is er dus sprake van plagiaat. Hoe zit dat precies? Talpa geeft nu duidelijkheid. 

Paul Römer, televisie- en radiodirecteur van Talpa Network, legt uit hoe de vork in de steel zit. 

Marble Mania

In Marble Mania knikkeren BN'ers tegen elkaar op spectaculaire banen. Wie de knikkerwedstrijd wint, mag een mooi bedrag doneren aan een goed doel. Klinkt als een heel fatsoenlijk programma. Maar het format zou volgens boze tongen geplagieerd zijn van de Nederlandse broers Jelle en Dion Bakker. Zij hebben een succesvol YouTube-kanaal, waarop ze video's van knikkerwedstrijden op door hun gemaakte banen delen. En van dat talent wilde John de Mol graag gebruik maken. Talpa zocht vóór het maken van het programma dan ook contact met ze op voor een samenwerking. 

Onsuccesvolle onderhandelingen over het buitenland 

Jelle en Dion ontwierpen uiteindelijk zes knikkerbanen voor het programma waar ze (per uitzending) voor betaald worden, zo meldt Römer nu aan het AD. Maar verdere onderhandelingen liepen stuk op de verdiensten in het buitenland. Dat bevestigden de broers zelfs ook in een eerder interview met het AD. Lang verhaal kort: Talpa kan niet garanderen dat andere landen ook de banen van Jelle en Dion in het tv-format overnemen. En die gok wilden de broers zonder garantie niet wagen. Er is dus sprake van tegenstrijdige belangen. "Want wij hebben er belang bij om het programma aan zoveel landen zo goed mogelijk te verkopen", legt Römer uit. 

Alsnog 'gestolen' ideeën 

Volgens het AD balen Jelle en Dion ervan dat er ideeën uit hun banen ook terugkomen in de andere knikkerbanen in het programma. "Dat is gewoonweg niet waar", zegt Römer hier nu stellig over. "Het principe van een knikkerbaan is natuurlijk overal hetzelfde. (...) A, daar kun je geen rechten aan ontlenen en B, als je het internet afgaat zie je ze overal."

 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Marble Mania (@marblemanianl)

'We hebben niet amoreel gehandeld' 

Römer wil vooral het idee dat Talpa niet netjes met de broers omgaat uit de wereld helpen. "Er wordt gesteld dat wij de formatrechten hebben gestolen en dat we amoreel hebben gehandeld. Dat wil ik hierbij wegnemen. Wij hebben onze uiterste best gedaan om tot een deal te komen. Zij hebben wel degelijk de kans gehad."

In elk geval wel exposure

Kortom, de broers pikken wel degelijk een graantje mee, maar niet extra zodra het tv-format ook aan het buitenland wordt verkocht. Door de huidige samenwerkingsvorm met de Vriendenloterij gaat er bovendien mogelijk alsnog wel een droom van de broers in vervulling: een heus knikkermuseum. En: "Exposure is iets moois dat we eraan overhouden. Wellicht dat de populariteit van het programma ook goed voor ons is en komen hier weer andere nieuwe kansen uit voort", zo liet Dion weten. 

Meer over