In Het beste van… 50 jaar Toppop bespreken bekende Nederlanders het populaire muziekprogramma dat in 1970 begon. Ook de bekendste presentator ervan, Ad Visser, denkt met plezier terug aan zijn tijd bij Toppop.
Hoe ontstond het programma?
“Tegenwoordig vinden mensen het vanzelfsprekend dat een lied een videoclip heeft. Maar Toppop-regisseur Rien van Wijk is met het idee begonnen. Hij wilde een popprogramma maken waarin artiesten hun muziek konden laten zien. De Avrotros-directie ging akkoord, maar had er eigenlijk geen vertrouwen in.
Lees ook:
De kijker bepaalde namelijk de hitparade en dus wie er in de studio kwam. Dat kon betekenen dat je op dinsdag hoorde dat Michael Jackson donderdag moest komen. De omroep dacht dat dat nooit zou lukken en had zelfs al een reserveprogramma klaarstaan. Maar we schreven geschiedenis, want de artiesten kwamen wél.”
Waarom kwamen zij zo graag optreden?
“De muziekmanagers in Europa en Amerika waren niet gek. Zij wisten: als Hollanders het met hun interessante smaak goed vinden en iets wordt daar een hit, dan is de kans groot dat je ook scoort in andere Europese landen. Met name in Duitstalige landen met miljoenen meer inwoners. Ze zagen Nederland als een mooie testcase.”
En als een artiest toch niet kon komen?
“Daarvoor bedachten we het fenomeen Penney de Jager. Deze danseres maakte dan met een balletchoreografie een clip op het nummer. Dat werkte heel goed. En verder waren we creatief in oplossingen zoeken. Zo was er de groep Aphrodite’s Child met de gigantische hit Rain and tears. Maar zij moesten elke avond in een Parijse club spelen of anders een waanzinnige boete betalen.
Dus vloog onze regisseur daarheen voor de opnames. Zoiets gebeurde ook toen The Trammps naar Nederland kwamen op een niet-uitzenddag. Toen namen we de video op in een uitgaansgelegenheid in Breda. Wat bleek, de bandleden hadden allemaal knalrode bühnekleding en die club was toevallig ook helemaal rood. Dat werd een fantastische clip op Disco inferno.”
Hoe was het presenteren van Toppop?
“Ik heb mij buitengewoon vermaakt. En dat is toch de bedoeling van het leven! Dat kwam mede door de verplichte pauze van twaalf tot twee in de cao-regeling van omroeppersoneel. Mij interesseerde dat niet, ik was ook niet in dienst. Maar daardoor kwamen er vaak artiesten in de studio precies op het moment dat de hele opnamecrew naar het terras ging. Dat gebeurde ook bij de Bee Gees. Dus ik stelde voor om dan maar samen muziek te maken.
Zo heb ik met veel artiesten gespeeld, ontzettend leuk. Dat is ook het uitgangspunt van mijn bestaan: goede herinneringen proberen te maken. En dat kon goed bij Toppop. Aan het einde van de opnamedag gaven de Bee Gees me zelfs hun gitaar met een handtekening erop. Zo leuk hadden ze het gevonden.”
Wat miste je toen je na ruim vijftien jaar stopte?
“Niets. Ik leef van dag tot dag en ik had nog andere plannen in mijn leven. Als iets van het begin tot het einde leuk is en je kan zelf je slot bepalen, dan is dat een grote luxe.”
Het beste van… 50 jaar Toppop | woensdag | NPO 3 | 20.20 uur