Brullen om Ballie

Kijkers verbolgen over sneue sinterklaasreclame Bol.com

10 november 2021 21:51 | amusement | Door Jef Willemsen

© Screenshot YouTube

Bol.com maakt al meer dan tien jaar speciale reclamevideo’s rond Sinterklaas, maar ditmaal lijkt de webwinkel de plank behoorlijk te hebben misgeslagen.

Kijkers zijn niet te spreken over de onderliggende boodschap van de nieuwste Bol.com reclame waarin een glansrol is weggelegd voor het jongetje Felix en zijn verlanglijstje.

'Ballie'

Felix wil dolgraag een pop van de goedheiligman. Het speelgoed laat nog even op zich wachten, dus maakt hij in al z’n creativiteit van een simpele voetbal een goed gemutst vriendje compleet met plakhandjes, haartjes en een aandoenlijke grijns. Al snel zijn ze dikke maatjes. Felix leeft helemaal op als 'Ballie' in de buurt is. Hij mag aan tafel, hij gaat mee naar school en ’s avonds valt Felix tevreden tegen ‘m in slaap.

Afgedankt

Even lijkt het een vriendschap voor het leven, tot Felix van de Sint zijn gewenste pop krijgt. Als per toverslag is Ballie afgedankt. Felix gunt zijn koddige creatie nog één blik waardig terwijl ie ‘m met muts en al naar buiten trapt om vervolgens z’n nieuwe aanwinst in de armen te sluiten.

 

'Verkeerde boodschap'

TV-kijkend Nederland zien de reclame met stijgende verbazing. Niet alleen komt Felix weinig sympathiek over, het zou vooral materialisme promoten. Bol.com ziet het anders en verklaart dat de commercial helemaal geen verkeerde boodschap afgeeft.

Medelijden

Maar op social media kan het gros van de klagende kijkers zich niet vinden in deze uitleg van de onlinegigant. De reclame speelt bewust op het gevoel, waardoor kijkers zowaar medelijden krijgen met die arme Ballie die letterlijk en figuurlijk een trap na krijgt.

Al zijn er ook mensen die het van een andere kant bekijken.

Meer over