Het nieuwe seizoen van Make Up Your Mind staat voor de deur. Voor bedenker en producent Herald Adolfs en presentator Carlo Boszhard is het een bijzonder project. En niet alleen omdat de geliefden het samen produceren.
“Ik wilde de buurt laten zien hoe mooi ik was geworden”, vertelt Herald Adolfs over de eerste keer dat hij zelf de stoute hakken aantrok, op zesjarige leeftijd. “Ik deed de veel te grote enkellaarzen van mijn moeder aan en pakte stiekem blauwe oogschaduw. Verkleed en trots ging ik met een buurmeisje langs alle deuren om het resultaat te laten zien.”
Over het algemeen reageerden de mensen daar heel leuk op. “Eén wat ouder meisje vertelde me dat ik wel een travestiet leek. Ik wist niet wat het betekende, maar ze sprak het uit alsof het een scheldwoord was. Toen ben ik naar mijn moeder gegaan, zij legde uit dat een travestiet een jongen is die zich verkleedt als vrouw. Toen was ik opgelucht, want dat was letterlijk wat ik deed.”
Toch is de negatieve lading wel iets wat Herald altijd heeft onthouden. “Pas toen ik op mijn zeventiende De travestie show zag, waarin mannen verkleed als vrouw streden om de titel ‘Miss Travestie Holland’, kwam het besef dat er mannen zijn die dit als een soort beroep deden en dat er een plek voor is.”
Dappere BN'ers
Inmiddels heeft Herald Adolfs zelf ook zo’n plek gecreëerd: Make Up Your Mind, het showprogramma dat wekelijks een miljoen kijkers trekt. Het idee hiervoor ontstond tijdens het maken van De TV Kantine, waar Herald producent en eindredacteur is. “In een van de afleveringen persifleerden we RuPaul's Dragrace, een prijswinnende Amerikaanse talentenjacht voor dragqueens. In Nederland was het een nog vrij onbekend programma.
Als je dat dan wil parodiëren, moet het wel met bekende mannen zijn, besloot ik. Dus vroegen we Robert ten Brink, Beau van Erven Dorens en Herman den Blijker. Die waren zo dapper om zich te laten transformeren tot dragqueens. Ze gaven zich volledig over aan het fenomeen en ik zag meteen dat dit topamusement was. En ik voelde dat het me ontroerde. Dat, plus het feit dat de make-up de mannen compleet onherkenbaar had gemaakt, deed me beseffen dat er meer in zat.”
Schitteren op de catwalk
Het werd een showprogramma, waarin een panel moet raden welke BN’er zich heeft laten omtoveren tot dragqueen. “Ik ben na gaan denken over een spelvorm. Het moest niet te veel op het effectbejag zitten, ik wilde het fenomeen ‘drag’ echt eren. Daarom besloot ik het met de gemeenschap te gaan maken. Ik ben met de bekende dragqueen Envy Peru gaan zitten om te bespreken hoe ervoor te zorgen dat de BN’ers er dusdanig uitzien dat we het fenomeen drag eer aandoen én dat ze schitteren op de catwalk.”
“Dat heeft Herald heel goed gedaan”, zegt Carlo. “Hij heeft een wereld gecreëerd waarin mensen uit de gemeenschap de kijkers kunnen betoveren. Zij doen de make-up, de kleding en het haarwerk. Het wordt dus niet alleen gemaakt door tv-makers, maar ook door mensen uit de community. Daar ben ik blij mee.”
Carlo Bozhard
Dat is ook omdat de presentator zich herkent in de ervaringen van zijn man: ook hij trok als kind al eens een jurk aan. “Als elfjarig jongetje imiteerde ik Mies Bouwman. Al werd ik de hele dag gepest; op het moment dat ik die jurk aanhad en Mies Bouwman was, vóelde ik mij sterk. Als ze me dan uitlachten had ik het gevoel dat ze me toelachten, omdat ik iets kon.”
Toch wist Carlo pas hoe na dit onderwerp hem aan het hart lag toen zijn Herald met het idee voor Make Up Your Mind kwam en hem vroeg de finaleshow in drag te openen. “Ik vond dat best lastig, maar merkte meteen dat het iets met me deed: ik voelde me naakter dan naakt, maar ook sterker dan sterk. Dat had ik nooit gedacht. Er zijn veel homoseksuele mannen die hun vrouwelijkheid jarenlang weg proberen te drukken. Dat hoeft niet. Je mag zijn wie je bent. De mooiste personen zijn mensen die zowel hun mannelijke als hun vrouwelijke kant hebben omarmd en ontwikkeld.”
Make Up Your Mind
Met meerdere seizoenen in Nederland en de verkoop van het format aan het buitenland is de show een succes. Iets dat Herald en Carlo nooit hadden durven dromen. “De jongen die vroeger met zijn Barbiepoppen en My little pony’s naar de tv keek maakt nu dit wereldwijde programma. En dat maakt mij enorm trots”, besluit Carlo.
En Make Up Your Mind is niet alleen een commercieel succes, het maakt ook iets los bij kijkers, net als De travestie show vroeger bij Herald zelf deed: “Mensen vinden het ontzettend fijn dat er een programma is waarin hun kinderen zich herkennen en dat laat zien dat er ruimte is voor drag. Het is fantastisch dat het die uitwerking heeft, ondanks dat het doel is om een mooi entertainmentprogramma te maken. Al die diepere lagen en boodschappen zijn een mooie bijkomstigheid.”
Make Up Your Mind is vanaf 8 april iedere zaterdag om 20:00 uur te zien op RTL4.