De nieuwe serie De maatschap vertelt het verhaal van de advocatenfamilie Meyer, geïnspireerd op de familie Moszkowicz. Daan Schuurmans speelt de geniale Theo Meyer. Televizier sprak met de acteur.
Door: Ernest Marx
Er dreigde een uitzendverbod op De maatschap. Vond je dat spannend?
“Ik verwachtte niet dat het echt zover zou komen. Via een kort geding probeerde de familie Moszkowicz uitzending van de serie tegen te houden; de uitspraak viel in ons voordeel uit. Als mens kan ik begrijpen dat de familie het vervelend vindt dat er een tv-serie over hen wordt gemaakt. Ik begrijp hun bezwaar. Maar er bestaat zoiets als dichterlijke vrijheid; deze serie gaat over veel meer dan de familie Moszkowicz. In feite is dit een klassiek koningsdrama. Het zou toch zonde zijn als rechters ons verbieden om op deze manier mooie tv te maken?”
Waar gaat het verhaal over?
“Over de Limburgse familie Meyer. Aan het hoofd staat de geniale strafpleiter en Auschwitz-overlever Mathias Meyer. Hij wordt meesterlijk gespeeld door Pierre Bokma en is geïnspireerd op de oude Max Moszkowicz. Hij heeft vier zoons die advocaat worden maar allen op de een of andere manier in de problemen komen. Ik speel Theo, het zwarte schaap. Mathias is vooral bezig met zijn andere zoons waardoor Theo het gevoel heeft dat hij te weinig liefde van zijn vader krijgt. Theo is geniaal; hij is de jongste Nederlandse strafpleiter ooit, net zoals Robert Moszkowicz dat ooit was. Daarmee streeft hij eigenlijk zijn vader voorbij. Op een zeker moment ontmoet Theo het verkeerde meisje, raakt aan de heroïne verslaafd en zakt weg in een moeras van ellende. Uiteindelijk revancheert hij zich tegenover zijn vader. Juist die uitersten en het vader-zoon aspect maakt deze rol voor mij interessant. De serie beslaat veertig jaar. Ik speel Theo als jongen van achttien maar ook als zestiger. Daar zijn flink wat uren in de make-up voor nodig geweest.”
Hoe vind je het een bestaande figuur te spelen? Je had al ervaring als prins Bernhard
“Het is fijn dat je veel kunt zien van iemand; er zijn interviews en beeldopnamen. Nadeel is dat je je ook moet richten op die buitenkant. Het mag nooit een imitatie worden, terwijl je toch zoekt naar overeenkomsten, bijvoorbeeld qua spraak. Maar uiteindelijk moest ik vooral bezigzijn met het raken van de ziel van Robert Moszkowicz. Hoewel, ik moet nu wel oppassen wat ik zeg: ik speel natuurlijk niet letterlijk Robert. Vandaar ook dat alle namen anders zijn. Grappig genoeg geldt dat
niet voor het personage van mijn vrouw Bracha van Doesburgh. Zij speelt in De maatschap het liefje van Benjamin Meyer, geïnspireerd op Bram Moszkowicz. Zij heet gewoon Eva…”