Welke formats sloegen de plank volledig mis en waar keek nog geen spreekwoordelijke hond naar? Een top vijf.
Lees ook:
5) De Dansmarathon (SBS 6)
Eerlijk is eerlijk: John de Mol durft risico's te nemen om tv-geschiedenis te schrijven. 100 stellen gaan 50 uur non-stop dansen live op SBS 6, het was nog nooit vertoond en achteraf bleek waarom. De spanning was de eerste anderhalve dag ver te zoeken bij dit spektakel dat grossierde in reclameblokken en presentatieduo's die amper nog wisten wat ze konden melden. Mensen dansen en af en toe valt er een stel af. Alleen de ontknoping, het laatste uurtje, wist meer dan een miljoen kijkers te trekken. Voor zo'n kijkcijfersof schrap je niet twee dagen lang je complete programmering. Pijnlijk genoeg scoorde het met hoongelach ontvangen Haardvuur op Eerste Kerstdag beter dan driekwart van Dansmarathon... En het kostte een stuk minder.
4) Showcolade/First & Last (MAX/SBS 6)
Een gedeelde vierde plek voor twee programma's die meer gemeen hebben dan je zou denken. Goede formats laten zich in één of twee zinnen uitleggen. De makers van Showcolade en First & Last namen dit iets te letterlijk en dat wreekte zich. 'Je mag niet als eerste of als laatste eindigen' en 'Is dit echt of van chocolade?' zijn prima onderdelen van een grotere spelshow, maar een uur lang hetzelfde trucje ging de kijker snel vervelen. Ervaren presentatoren kunnen van de spreekwoordelijke drol nog een gebakje maken, maar de onervaren Martien Meiland en Britt Dekker gingen de mist in bij SBS 6. Dat ze als lead in Gordon hadden met het gruwelijk bekeken The cube hielp zeker niet mee. Op NPO 1 kon Edsilia Rombley op de zondagavond als nieuwbakken presentatrice geen chocola maken van het programma waar Jan Slagter publiekelijk het boetekleed voor aantrok.
3) K2 Zoekt K3 (SBS 6/VTM)
In het verleden behaalde successen bieden geen garantie voor de toekomst. Tweemaal eerder was de zoektocht naar een nieuw K3 lid een gegarandeerd kijkcijfersucces voor SBS 6. Alle reden om de vervanger van Klaasje Meijer ook ditmaal op televisie te gaan vinden. In samenwerking met Studio 100 en de Vlaamse zender VTM kwam de internationale tv-productie tot stand. Het leek echter wel of de zenderbazen van SBS actief moeite deden het programma in de soep te laten lopen. In Nederland werd twee weken later gestart dan in Vlaanderen, omdat SBS eerst kijkcijferflop Car wars moest afmaken. Ook kwam De dansmarathon er nog eens tussendoor. De belangrijke bootcamp-aflevering was ineens niet op televisie maar online te zien. Ondertussen hadden Nederlandse K3-fans alles al via de Vlaamse social media kanalen meegekregen. Er was amper nog urgentie om te kijken. Zelfs de grote live finale viel met 700.000 kijkers wat tegen.
2) Khalid & Sophie (BNNVARA)
De gunfactor is cruciaal in het leven en zeker op televisie. Khalid & Sophie debuteerde als opvolger van De vooravond, het niet onpopulaire praatprogramma van Renze Klamer en Fidan Ekiz. Het duo werd echter op weinig chique wijze gewipt door BNNVARA. Hun talkshow zou niet urgent genoeg zijn. Kijkers rekenden Khalid Kasem en Sophie Hilbrand zeker de eerste weken af op dit debacle. De kritieken op social media waren niet mals, want ook bij K&S spatte de urgentie er niet vanaf. En de cijfers waren ook al weinig bemoedigend. Waar de uitzendingen met Hilbrand inmiddels aardig staan, is Kasem de zwakke broeder in het geheel. Presenteren is een vak dat de 43-jarige advocaat nog niet in de vingers heeft. Een feit waar talkshowkoningin Sonja Barend nog eens fijntjes aan refereerde toen ze in z'n show te gast was en hem vroeg of hij ook niet vond dat er wel érg veel talkshows zijn. Komend voorjaar mag hij extra vlieguren maken, wie weet komt Khalid & Sophie dan van de grond.
1) Tik 'm aan (BNNVARA)
Emma Wortelboer en Frank Evenblij werden naar voren geschoven als nieuwbakken presentatieduo van Tik 'm aan, een programma over kettingreacties dat exemplarisch is voor een groter probleem bij de publieke omroep. De NPO is naarstig bezig zichzelf opnieuw uit te vinden: oude, vertrouwde programma's als Kassa, Blauw bloed, Opsporing verzocht, Radar en Andere tijden moeten zendtijd inleveren voor nieuwe, frisse formats bedoeld om jongere doelgroepen te trekken. Dat leidde al tot het finaal geflopte Dino's bezorgservice waar Jandino Asporaat iedere week een ander dorpje op stelten kwam zetten.
Showcolade hoort eveneens in dit rijtje thuis, maar Tik 'm aan spant zonder meer de kroon. De andere titels mochten het seizoen op primetime afmaken, Tik 'm aan verdween al na één aflevering in april van de buis. Officieel vanwege een aantal coronabesmettingen achter de schermen, maar er lagen al meerdere afleveringen op de plank dus dat kon het probleem niet zijn. Daarna bleef het maanden stil tot Tik 'm aan ineens als onderdeel van NPO Zapp in de kerstvakantie werd uitgezonden. Van primetime naar dagtelevisie voor kinderen... Tik 'm aan!