Er is al een tijdje onrust in medialand. De NPO wil graag jonge kijkers aanspreken, maar daarvoor moeten programma's als Radar en Opsporing verzocht zendtijd inleveren. Saar is Radar-presentatrice Antoinette het niet mee eens.
Nieuwe strategie
Donderdagavond probeerde Frans Klein, directeur video van de NPO, in De vooravond de nieuwe strategie om meer jongeren te bereiken met amusementsprogramma's uit te leggen. Toen hem gevraagd werd waarom een programma als Radar daarvoor moet boeten, zei hij: “Voor een deel omdat we ook zelfs met het team van Radar nieuwe programma’s maken. We maken zes specials met Radar.”
Geen journalistiek programma
Hier reageerde Antoinette fel op. Onzin, zei ze. “Nou, sorry hoor Frans, maar wij maken met Radar niks nieuws. We maken een nieuw programma met het team van Dokters van Morgen, wat verdwenen is, maar niet met Radar.” Frans legde uit dat ze het team wel op de been willen houden. “Zeker", zei Antoinette. " Het is vernieuwing, maar dat wordt geen journalistiek programma.”
Belangrijke taak
Opnieuw zei Klein dat de doelgroep van NPO de afgelopen jaren dominant ouder wordt. Programma's als Showcolade en Tik 'm aan zijn opvolgers voor familiair amusement in het weekend. “Dat snap ik, Frans, maar ik zie die 14 afleveringen die we bij Radar hebben ingeleverd níet terug in inhoudelijke programma’s en onderzoeksjournalistiek, niet in belangenbehartiging. Dat vind ik zo jammer en ik hoop dat jullie dat bij de NPO toch wel mee willen nemen dat dat een belangrijke taak is die we hebben.”
Klein reageerde daarop met dat ze daarom De vooravond en Op1 een jaar rond hebben geprogrammeerd. Al zijn dat volgens Antoinette opinie-programma's, geen onderzoeksjournalistiek.
Kijkcijferkanon Radar moet volgens de plannen van de NPO zendtijd inleveren voor programma's voor een jongere doelgroep. ‘Er wordt nergens in de plannen gesproken over onderzoeksjournalistiek, toegevoegde waarde of belangenbehartiging’ zegt Antoinette Hertsenberg. #devooravond pic.twitter.com/RNHpdbe9a4
— De Vooravond (@devooravondtv) May 6, 2021