Tekst: Deborah Ligtenberg
Lees ook:
Bij de bakker wordt Frits Sissing er tien jaar na de laatste serie van Op zoek naar… nog steeds op aangesproken. Hoe groot het succes van Noortje Herlaar was na Mary Poppins, hoe indrukwekkend Freek Bartels in Joseph en Brigitte Heitzer als Evita. Kippenvel. Altijd sluit zo’n gesprekje af met: “Komt er weer eens een nieuwe serie?” En eindelijk is het antwoord ja.
Op zoek naar Maria
Zondag begint Op zoek naar Maria, de winnares verovert de hoofdrol in The sound of music. Frits Sissing verbaast zich niet over de populariteit. “Mensen willen graag jong talent zien én zijn gek op musical. Die combinatie maakt dat Op zoek naar… een heerlijke zondagavond is, waarop ze kunnen genieten, achteroverleunen, meeleven en meebeslissen over wie de hoofdrol krijgt.”
De jury
De jury – Richard Groenendijk, Jamai, Pia Douwes en The sound of music-regisseur Carline Brouwer – geeft advies, maar heeft niet het laatste woord. “Dat de kijker bepaalt, is het spannende aan het programma.” De producent geeft dus de keuze uit handen. “Dat is nogal wat, als je miljoenen investeert in een productie.”
Audities
Jij was betrokken bij de audities voor de tien vrouwen die meedoen aan Op zoek naar Maria. Waar lette je op?
“Dat iemand bleef hangen. Dat je aan haar denkt als je eind van de dag de deur uit loopt. De hoofdrolspeler moet de show kunnen dragen, de aandacht naar zich toe trekken. Ze moet een bepaalde persoonlijkheid, talent, techniek, flair en vooral chemie hebben waardoor mensen naar haar willen kijken.”
Iedereen denkt bij The sound of music aan Julie Andrews die door de Alpen danst. Hoe vind je ooit een tweede?
“We gaan niet op zoek naar een kopie van haar. We zoeken een nieuwe, grote musicalster, we vliegen het breed aan. Iedereen kan Maria zijn, maar de hoofdrolspeelster moet voor de liedjes uit The sound of music wel een bepaalde zangtechniek hebben. Het is geen jazzy musical, dus iemand met veel soul in haar stem is hier minder geschikt voor.”
Hoe is het met je eigen zangstem?
“Ik kan een beetje zingen, ik vind het leuk om te doen. Ik heb in amateurmusicals gespeeld, onder leiding van Frank Sanders. Ik heb ook met een liedjesprogramma door het land getourd, met onder andere Syb van der Ploeg en Trudy Labij. Ik moest mezelf geregeld even knijpen: moet je mij hier nou zien staan. Het was een beetje een bucketlistdingetje. Zingen gaat me niet heel gemakkelijk af. Ik moet er te hard voor werken om er mijn vak van te maken.”
Op de vraag welk nummer uit The Sound of music hij het mooiste vindt, haalt Frits Sissing zijn telefoon tevoorschijn. “Even de hulplijn inschakelen.” zegt hij. Terwijl hij door de afspeellijst scrolt, haalt hij herinneringen op aan het televisieprogramma Musical sing-a-long, waarin hij als presentator elk jaar Do-re-mi zingt. “Dat is misschien wel het bekendste nummer uit The sound of music, maar zeker niet het mooiste,” vindt hij.
Edelweiss komt voorbij en de presentator neuriet de wereldberoemde melodie. “Edelweiss, Edelweiss… Heel bekend, maar ik krijg er geen kippenvel van. Climb every mountain, dat is mooi. Wel heel dramatisch.”
Wat is toch die aantrekkingskracht van de musical?
“Als ik voor mezelf spreek, ik hou van zingen, dansen en acteren. Bij musical komt dat allemaal samen. Een goede musical neemt je mee naar een totaal andere wereld. Dat is heerlijk.”
Je leerde er zelfs je vrouw door kennen.
“Dat klopt niet helemaal. Ik ben verliefd op haar geworden toen zij in mijn studententijd in de eerstejaarsmusical meedeed. Ik zag haar op het toneel en dacht, díé is leuk, maar zij zag mij niet zo zitten. Tien jaar later deed ik mijn eerste amateurvoorstelling bij Frank Sanders en zij zat in de zaal. In de hoop dat de vonk nu wel zou overslaan, had ik haar uitgenodigd. Dat lukte. We zijn al 26 jaar gelukkig samen.”