Olifant Olli heeft de Gouden Loeki gewonnen. Het reclamespotje met een knuffel in de hoofdrol is afkomstig van Diergaarde Blijdorp en voetbalclub Feyenoord.
Donderdagavond vond de live-uitreiking voor beste commercial plaats in de Gashouderfabriek in Amsterdam. STER-directeur Arjen Buurman overhandigde de prijs aan de makers van ‘Olli’, reclamebureau John Doe. Volgens Buurman heeft het spotje een gouden formule: humor, kinderen en dieren.
Beste maatjes
In de reclame was te zien hoe de jonge Giovanni van Bronckhorst beste maatjes is met zijn knuffel Olli. Grappig genoeg wordt de jonge 'Gio' gespeeld door zijn eigen zoontje. Maar op een dag valt het pluchen olifantje tijdens het voetballen per ongeluk in het water. Jaren later, Giovanni is inmiddels een beroemde voetballer, ontmoet het inmiddels volwassen geworden tweetal elkaar weer op de parkeerplaats bij stadion de Kuip. Ze blijken nog steeds de allerbeste vrienden.
Trots
Via Twitter liet Van Bronckhorst weten enorm blij te zijn met het winnen van de Gouden Loeki:
Wow! Gouden Loeki is binnen!! Iedereen bedankt voor het stemmen. #trots @feyenoord @RotterdamZoo #asr http://t.co/2AFbJtXqDg
— Gio van Bronckhorst (@The_real_Gio) 19 december 2013
Diergaarde Blijdorp
Giovanni’s knuffelige vriendje was het afgelopen jaar niet aan te slepen in Diergaarde Blijdorp. Duizenden exemplaren van het olifantje gingen over de toonbank. De opbrengst was voor de dierentuin, die de afgelopen tijd in financiële nood verkeerde. Dit was ook de reden dat Blijdorp hoofdsponsor werd van Feyenoord, en zodoende werd er samen een succesvol reclamespotje in elkaar gezet.
Gouden Loeki
De Gouden Loeki-verkiezing vond dit jaar voor de negentiende keer plaats. Naast Olli maakten na een voorronde nog vier andere spotjes kans op de publieksprijs. Dit waren Judo Meisje (Campina), Hond (Volkswagen), Opa en Oma (Toyota) en Baby (Gamma).
Opbrengst
Het publiek kon stemmen op haar favoriete commercial. De opbrengst van de laatste stemronde is geschonken aan de inzamelingsactie van Serious Request.