Een leek zou zeggen dat het decor vooral blauw met goud is en dat er een podium midden in het publiek staat, maar dat kan ook beter. Luister maar naar ontwerper Florian Wieder: “Het decorontwerp laat de verbinding zien tussen de lucht, de zee en het land. De horizon is de link tussen deze elementen en die horizon zal werken als een venster om de wereld van Eurovisie 2020 te openen. Het vloerplan van het decor is geïnspireerd op de kanalen en bruggen die land en water in Nederland verbinden. Hiermee willen we de artiesten zo dicht mogelijk bij het publiek brengen.”
Duitser
Florian is een Duitser, dus hij zal dat niet letterlijk zo opgeschreven hebben, maar daar moet vertaling aan te pas zijn gekomen. Hij is hoe dan ook geen vreemde voor het Eurovisie Songfestival, Wieder ontwierp het decor de afgelopen drie jaar ook al. Volgens producent Sietse Bakker was de Duitser nu eenmaal de beste: „We zien straks een vernieuwend decor, groots in zijn eenvoud en toch vol verrassingen.”
Greenroom is terug
Er is nog een nieuwtje: de greenroom is -na een jaar afwezigheid- terug in de zaal. Dat is de plek waar de artiesten gaan zitten na hun optreden. Hierdoor zal het publiek zich volgens de ontwerpers nog meer verbonden voelen met de artiesten.