Ieder commercieel programma krijgt te maken met reclameonderbrekingen, maar de commercial breaks van Oranje zomer duren volgens de presentatoren wel érg lang.
Zowel de vroege als late editie van het SBS-voetbalpraatprogramma wordt onderbroken door één reclameblok. Maar die boodschappenparades slokken behoorlijk wat tijd op.
Hond uitlaten
In de late maandageditie van Oranje zomer begon René van der Gijp er al voorzichtig over: “Ze zeggen weleens dat je bij reclameblokken even kunt gaan plassen. Maar bij onze reclameblokken kun je gaan plassen, de hond uitlaten en nog in bad gaan ook. En als je eruit komt gaan we weer verder en hou je nog tijd over ook!”
Te lang
Johan Derksen ging er iets scherper in. “Ik hou me hier bezig met de muziek en hoor al jarenlang dat die nummertjes ‘te lang’ zijn. Ze zijn twee tot tweeënhalve minuut. Maar die reclames zijn nooit te lang: gister duurde het blok 9 minuten en 20 seconden. Ik weet zeker dat nu de helft van de kijkers weggejaagd zijn. Ik weet het: dit is commerciële tv, maar dit kun je mensen niet aan doen. Ze zijn veel te lang.”
Twee breaks
Wilfred Genee had echter minder goed nieuws voor de mannen. Zolang ze op slot Zeist het EK verslaan is er één break per uitzending. Maar zodra ze voor de rest van de sportzomer naar een vakantiepark in Otterlo verhuizen worden het er twee per uur.
Zakken vullen
Derksen liet het semi-gelaten over zich heen komen: “Wij zijn er niet omdat we wat te melden hebben. Wij zijn er om wat te babbelen rond de reclameblokken. Ik zit hier al 24 jaar met liefde mijn zakken te vullen.”