Aan de vooravond van een nieuw televisieseizoen laat kijkcijferkenner en RTL Boulevard-verslaggever Joost Maiburg (39) zijn licht schijnen over de komende trends: ‘De tijd van programma’s over speelgoed ligt definitief achter ons.’
Joost Maiburg houdt zich op zijn Instagrampagina Kijkopkijkcijfers dagelijks bezig met de tv- en mediawereld. Hij weet als geen ander dat flops en successen van het afgelopen televisiejaar voor een belangrijk deel de programmaschema’s voor het nieuwe seizoen bepalen. Uit de kijkcijfers blijkt al dat één genre gegarandeerd niet terugkeert: “De tijd van programma’s over speelgoed ligt definitief achter ons. Vorig jaar was het nog de trend, maar de teleurstellende scores van Blow Up, Lego Masters en Marble Mania laten zien dat de kijker er wel klaar mee is.”
Datingprogramma's en routetelevisie
Maar waar kunnen we dan wel naar uitkijken? Maiburg onderscheidt drie genres die de boventoon voeren in het televisieaanbod: “Je ontkomt ook dit seizoen niet aan datingprogramma’s. Dat genre blijft populair bij zowel kijkers als makers: ze zijn vrij eenvoudig en goedkoop te maken en kijken lekker weg.
Avontuurlijke realityprogramma’s zijn ook in trek. Naast oude successen als Wie is de Mol? en Expeditie Robinson zijn daar ook Race Across the World en Het Onbekende bijgekomen. RTL heeft daarnaast de rechten geclaimd van Bestemming X, een Vlaams format waarin deelnemers een roadtrip door Europa maken en moeten raden waar ze zijn.”
Tot slot is er nog routetelevisie: “We kijken graag naar mensen die van A naar B gaan en onderweg van alles beleven. Dat is het succes van Reizen langs de Mooiste Rivieren ter Wereld en We Zijn Er Bijna, maar ook Denkend aan Holland en de reisprogramma’s van Arnout Hauben en Huub Stapel. Die laatste maakt Langs de IJssel voor Omroep MAX. SBS geeft een eigen draai aan het genre met You Never Walk Alone, een wandelprogramma met Jamie Trenité dat ook een wedstrijd is.”
Routetelevisie combineren met entertainment klinkt als een gewaagde keuze, maar dat past volgens Maiburg bij SBS: “De zender is niet bang te experimenteren. Vooral in de vooravond proberen ze van alles: het nieuwe woordspelletje Lettrix, Date Smakelijk en De Bondgenoten, dat de opvolger wordt van Een Jaar van je Leven. Niet alles slaat aan, maar het getuigt absoluut van lef.”
Chateau Meiland in gevaar?!
RTL 4 speelt daarentegen ook komend seizoen weer op veilig door ’s avonds op werkdagen slechts één extra lang programma te brengen. Maiburg verwacht niet dat de zender afscheid gaat nemen van deze zogenoemde blockbusterprogrammering: “De kijkcijfers en de marktaandelen zijn over de hele lijn nog prima, al is anderhalf uur voor sommige programma’s wel echt een lange zit. Het voordeel is dat je doordeweeks geen tien maar vijf programma’s nodig hebt. Zo kun je echt de krenten uit de pap halen.”
Maar dat beperkte aanbod heeft ook een keerzijde. Maiburg merkt dat zenders de neiging hebben hun succesnummers te veel uit te melken: “De NPO gebruikt Ik Vertrek als opvullertje in de programmering omdat het altijd wel scoort. RTL zou best wat zuiniger mogen zijn op Beat the Champions en Weet ik Veel. Die spelshows zijn eigenlijk te vaak op televisie, soms weet je niet eens zeker meer of het een herhaling is. Maar ook SBS moet waakzaam zijn. Chateau Meiland was afgelopen seizoen negentien weken te zien en staat nu alweer in de schema’s voor augustus. Voor SBS-begrippen scoort het niet slecht, maar een kleine pauze zou het programma ten goede komen. De kijker krijgt amper de kans de Meilands te missen en dat is gevaarlijk op televisie: je moet ergens naar uit kunnen kijken.”
Het nieuwe tv-seizoen gaat vanaf 28 augustus officieel van start. In dit overzicht zie je wanneer welk programma weer te zien is.