Eind vorig seizoen werd Dries neergeschoten. Was het voor jou net zo spannend als voor de kijker of je het überhaupt zou overleven?
“In Amerikaanse series werkt het vaak wel zo. Een serie als Game Of Thrones stond erom bekend dat je als acteur vaak niet wist of je het volgende seizoen zou halen. Maar in Nederland weet je meestal wat eerder waar je aan toe bent. Toen ik het script kreeg van die schietpartij, kwam een producent van Flikken Rotterdam zelfs naar me toe om me nadrukkelijk te vertellen dat ik me geen zorgen hoefde te maken.”
Dit seizoen kwakkelt Dries continu met zijn gezondheid. Hoe is dat om te spelen?
“Hartstikke leuk. Bij politieseries ligt het drama voornamelijk bij de boef of bij het slachtoffer. Minder bij de rechercheurs. Maar hoe slechter het met Dries gaat, hoe leuker het is om te spelen. Anders moet ik voornamelijk achter boeven aanrennen of mensen verhoren. Dit seizoen gaat het niet alleen slecht met Dries’ lichamelijke gezondheid, hij lijdt ook aan PTSS. Hij neemt daardoor soms grote risico’s waarmee hij zowel zijn eigen leven als dat van zijn collega’s in gevaar brengt. Dat levert natuurlijk lekker veel spanning op.”
Flikken Rotterdam verwerkt regelmatig actuele thema’s in het script. Hoe vind je dat?
“Door corona verscheen dit seizoen met een jaar vertraging en ik vind het knap hoe de schrijvers datzelfde corona ook als thema in het script hebben verwerkt. Op die manier maak je de serie actueel waardoor het nog beter resoneert bij de kijkers. Er zijn veel mensen die zich afvragen in hoeverre we in Nederland nou gemanipuleerd worden door de farmaceutische industrie. Hebben die bedrijven dingen verzwegen bij de productie van het coronavaccin? Persoonlijk denk ik van niet. Maar ik vind het wel leuk dat nu met die gedachte wordt gespeeld in Flikken Rotterdam.”
Sinds twee weken staat de oorlogsfilm De Slag Om De Schelde op Netflix. Voor de camera heb je een bijrol, achter de schermen een hoofdrol…
“Ik ben inderdaad een van de producenten van de film. Producent Alain de Levita en filmmaker Paula van der Oest wilden samen een nieuw productiebedrijf starten en ze zochten nog een derde partner. Omdat ik al langer bezig ben met het opzetten van projecten, vroegen ze mij hiervoor. Samen zijn we in 2018 Levitate Film begonnen en De Slag Om De Schelde is een van onze eerste producties.”
Wat is jouw rol binnen het bedrijf?
“Ik doe vooral de organisatie en ik zorg dat de financiering van films rondkomt. Daarnaast doen we gezamenlijk het ontwikkelen van en zoeken naar nieuwe projecten. We gaan komend jaar bijvoorbeeld een grote tv-serie draaien en zijn bezig met de verfilming van Stromboli, naar het boek van Saskia Noort. Dit is voor mij nu echt een fulltimebaan. Maar ik wil daarnaast zeker blijven acteren. Dat heb ik ook aangegeven aan mijn partners, dus daar wordt ruimte voor gemaakt. Ik vind het belangrijk om de connectie met het acteerwerk te houden. Ik sta al vijftien jaar lang heel veel op sets en ik vind het leuk om dat nu ook als producent op een constructieve manier te kunnen inzetten.”
In De Slag Om De Schelde acteer je ook. Was het niet lastig om die twee petten op te hebben?
“De druk werd er niet minder op. Deze film kostte 14,3 miljoen euro om te maken. Als je dan als een van de producenten een rolletje speelt en dat volledig verknalt, heb je wel wat uit te leggen. Dus ik heb wel extra mijn best gedaan om wat goeds neer te zetten, haha.”
Flikken Rotterdam is elke vrijdag om 20:45 uur te zien op NPO1 bij AVROTROS. De seizoensfinale volgt op 5 november 2021.