De Nederlandse Publieke Omroep is een onderzoek gestart naar de dramatisch slechte kijkcijfers van de nieuwe dagelijkse BNN-soap StartUp. Gemiddeld kijken er slechts 65.000 mensen naar de jongerenserie.
Hoewel de serie bedoeld is voor een jong publiek, is er bijzonder weinig interesse. De eerste aflevering van StartUp scoorde meteen dramatisch met 105.000 kijkers. Inmiddels is dat aantal teruggezakt naar een bedroevende 31.000. Als kijkers zo massaal afhaken helpt zelfs een reclamecampagne niet meer.
StartUp
StartUp begon op 6 januari op de plek waar voorheen De Wereld Draait Door was te zien. De serie over een stel jonge ondernemers moest het aantal kijkers van DWDD grotendeels vast blijven houden. Maar de concurrentie om 19.30 uur is veel te sterk. Kijkers zappen liever naar het verassend succesvolle Utopia op SBS 6.
Utopia
Ned 3-manager Roek Lips doet over de concurrent van SBS 6 de opmerkelijke uitspraak: "Het succes van Utopia hadden wij, net als de rest van Hilversum, vooraf niet kunnen vermoeden."
Kwalitatief onderzoek
De NPO erkent het grote probleem. Een onderzoek moet uitwijzen waarom niemand kijkt. “We starten op korte termijn een kwalitatief onderzoek naar hoe het kan dat StartUp zo slecht bekeken wordt. De conclusies die daaruit voortkomen zullen we bespreken met omroep VARA/BNN en daarna moeten we kijken hoe we verder gaan", laat Lips weten.
Najaar 2014
In principe is het de bedoeling dat StartUp tot het najaar van 2014 wordt uitgezonden. Maar als de serie zo’n enorme flop blijft, dreigt een voortijdig einde.
BNN
BNN-hoofdredacteur Maarten van Dijk blijft positief. 'StartUp heeft tijd nodig. Er zijn veel nieuwe personages en onbekende verhaallijnen om te leren kennen', vertelde Van Dijk in het NRC Handelsblad. 'We hebben er vertrouwen in dat de serie op termijn een grotere en vaste schare kijkers weet te vinden.'
De vraag is natuurlijk of de 'grotere schare kijkers' voldoende zal zijn om de serie op tv te houden.
Lees ook het interview Mamoun Elyounoussi over zijn rol in StartUp.