De makers van een Star Trek: Deep Space Nine documentaire zaten in geldnood en deden een beroep op crowdfunding. De fans sprongen met warpsnelheid bij.
Best knap en rap voor een tv-serie die in 1999 stopte en destijds nooit echt een grote hit was. DS9 was een spin-off van Star Trek: The Next Generation, maar kon de fans nooit zo bekoren als de avonturen van Picard en de bemanning van de Enterprise.
Netflix
Bijna 20 jaar later krijgt de show dankzij Netflix echter een tweede leven en een hele nieuwe generatie fans. Deep Space Nine blijkt veruit de populairste Star Trek serie op de videodienst en kijkers prijzen nu wat destijds als minpunten werden gezien.
Duistere kant
DS9 was de eerste Trek-serie die liet zien dat de helden niet altijd puur en goed zijn en dat ook de schurken niet per definitie door- en door slecht zijn. Ook werd een overkoepelend verhaal verteld dat door alle zeven seizoenen van de serie liep. Tegenwoordig is dat doodnormaal in tv-series, maar in 1993 was het zeker voor Star Trek gebruikelijk dat iedere aflevering op zichzelf stond. Dat maakte het makkelijker de serie te herhalen.
Indiegogo
Om terug te blikken op het opmerkelijke en verlate succes van DS9 besloot bedenker Ira Steven Behr een documentaire te maken. Hij kwam echter een slordige 150.000 dollar tekort om het project te verwezenlijken en besloot zich te wenden tot crowdfunding. Voor de site Indiegogo riep hij een deel van de cast bijeen om een promospotje op te nemen. Dat had effect: nog geen 24 uur later was het benodigde bedrag al opgehoest door een slordige 2000 fans.
Het is nog niet bekend wanneer de documentaire, getiteld What we left behind, beschikbaar is.