Stel je huis komt op tv, wat komt daar allemaal bij kijken? Locatiescout Jascha Joseph van LocationSearch zoekt locaties voor series en films.
Wat voor huizen zijn geschikt?
“Het gaat er vooral om dat het huis bij het personage in de serie past. Woont het karakter in een jarendertig-twee-onder-een-kapwoning, of een nieuw rijtjeshuis? Hoe moet de indeling zijn en de kleur van het interieur? Voor de Van God los-aflevering ‘Stormram’ vond ik bijvoorbeeld een jarenzestigbungalow die door de bewoners grotendeels in de originele staat was gehouden. Een on-Nederlands huis, ontworpen door een Amerikaanse architect. Met niveauverschillen, doorkijkjes, een houten schrootjesplafond. Precies de sfeer die we zochten voor die duistere aflevering.
Daarnaast zijn een aantal praktische randvoorwaarden. Niet te veel omgevingsgeluid bijvoorbeeld. Plekken waar vliegtuigen laag overvliegen, bij een drukke weg of aan het spoor zijn niet echt handig, tenzij dat voor het verhaal juist belangrijk is, natuurlijk.”
Hoe vind je een huis?
“Soms heb ik meteen al iets in mijn hoofd, dan duik ik in mijn archief en doe ik een voorstel aan de regisseur om te kijken of ik in de juiste richting zit. Voor het zevende seizoen van Moordvrouw zochten we een grote villa met een stevig hek eromheen. Ik had nog een huis in mijn archief dat ik ooit had gescout voor de serie Bagels en bubbels l. Toen was het net niet goed, nu was het perfect. In zo’n geval hoef ik dus niet op pad.”
Gluur je overal naar binnen?
“Als ik op pad ga, gluur ik niet door ramen, ik let vooral op de architectuur van de woning en focus daarnaast op details, zoals het type auto voor de deur, een stukje zichtbare muur of vloer, een bakfiets voor de deur. Ik weet meestal wel snel of een woning ‘het’ heeft. Als ik bewoners buiten tref, dan knoop ik wel een praatje aan, maar meestal doe ik een brief in de brievenbus. Aanbellen doe ik liever niet. Ik geef mensen graag de kans om er even over na te denken en op mijn site te kijken. Als ze interesse hebben kunnen ze contact opnemen.”
Hoe ingrijpend is het?
“Je bent je woning echt kwijt tijdens de opnames. Soms voor een dagdeel, soms voor een paar weken. De crew, de acteurs, vaak komt er een ploeg van dertig personen over de vloer. Er wordt redelijk veel veranderd aan het huis omdat het precies moet passen bij het personage dat er woont. Voor een van de karakters in de serie Papadag, een jonge dj, vond ik een prachtige loft, hartje Amsterdam. Een fantastische ruimte met een waanzinnig uitzicht. Dit huis was al perfect gestyled maar daar werd toch veel veranderd. Het moest juist rommeliger om het beter te laten passen bij het karakter. Persoonlijke spullen worden weggehaald, er komt ander meubilair in. Soms wordt er een muur in een andere kleur geschilderd.”
En dan moet je zelf de troep opruimen?
“Nee hoor, vooraf worden foto’s gemaakt en na de opnames wordt alles op dezelfde plek teruggezet. Ze ruimen op, de muren worden in de originele kleur teruggebracht. De meeste ploegen maken er een sport van om een huis er weer precies zo uit te laten zien als ze het aantroffen.”
Mag je bij de opnames zijn?
“Een filmploeg moet vrijheid hebben om te werken. Rekening houden met de planning van de bewoners, dat kan niet. Ik zeg altijd: je bent welkom om even te komen kijken, maar nu is je huis een filmset. Je moet het dus echt uit handen kunnen geven.”
Brengt het wat op?
“Uiteraard staat er een vergoeding tegenover, je gaat toch tijdelijk je huis uit. Maar dat mag nooit de enige reden zijn om mee te werken. Je moet het doen omdat je het leuk vindt om je huis op tv te zien en omdat het project je aanspreekt. Hoeveel je krijgt verschilt per project en het soort locatie. Voor korte periodes spreek je meestal een dagprijs af, als het langer duurt vaak een vast bedrag.”
Kunnen mensen ook zelf hun huis aanmelden?
“Ja hoor, ik ben altijd blij met spontane aanmeldingen. Zo heb ik ook heel wat mooie locaties gevonden. Het is een misverstand dat je huis in een woonblad moet passen om geschikt te zijn. Het is vaak fijn als het wat ouder is en karakter heeft.”