In de productie van Wie is de Mol? zitten veel meer uren dan die zestig tv-minuten op zaterdagavond. En daar hoort af en toe ook wat kunst- en vliegwerk bij.
Tekst: Dominique Hofman
1. Op audiëntie
Van verlaten fabrieken tot eeuwenoude kloosters: wie vindt toch altijd die bijzondere locaties? Daar zijn regisseur Rick McCullough en productieleider Momo Zarroue verantwoordelijk voor. Tijdens twee researchreizen in het land van bestemming bezoeken ze minstens honderdvijftig opties, meestal met de hulp van lokale gidsen. Soms bedenkt McCullough de bijbehorende opdracht pas in Nederland, af en toe schiet hem ter plekke iets te binnen.
Zoals de spectaculaire opening van het jubileumseizoen in China: wat als ze bij de Hangu-pas honderd vrijwilligers in klederdracht neerzetten? De locaties regelen is niet altijd even makkelijk. Zo moest McCullough eerst op audiëntie bij de spiritueel leider om toestemming te vragen om voor de finale te filmen op de heiligste boeddhistische plek van China: de Witte Paardtempel.
2. Nieuwe opdracht? Zo gepiept!
Hoewel Wie is de Mol? een goed geoliede machine is, verlopen de zeventien draaidagen natuurlijk niet vlekkeloos. Elk seizoen is er wel een opdracht die op het laatste moment niet kan doorgaan. Aan McCullough en de redactie de taak om dan zo snel mogelijk iets nieuws te verzinnen.
De kandidaten van seizoen 18 moesten het uiteindelijk zonder de befaamde laseropdracht doen, maar kregen er rap iets voor terug: een zoektocht naar medekandidaten die vastzaten in tunnels, uitgeschreven op een kliko in Georgië. Dat de uitvoering in zulke gevallen lukt, is ook te danken aan de producenten. Zij brengen printers en scanners mee, zodat ze papieren – indien nodig – snel kunnen afdrukken.
3. U vraagt, wij draaien
De deelnemers aan hun lot overlaten, daar doet de productie niet aan. Elke dag staan de kandidatenbegeleiders, onder wie de winnaar van 2019 Sarah Chronis, voor hen klaar. Ze vertellen de mollenspeurders wat ze het beste kunnen aantrekken, zorgen ervoor dat ze op tijd in de bus zitten en vangen de afvallers op na hun rode scherm. Tijdens de opdracht rent een begeleider mee met de cameraploeg. Dat moet wel, want anders kunnen ze er tijdens de biechten niet naar vragen.
Op andere momenten geldt de afspraak: meld alles zo snel mogelijk, ook als er een verbond wordt gesmeed. Dan kunnen de camera’s erbij zijn. Hoewel begeleiders dicht bij de kandidaten staan, slapen en eten ze – net als presentator Rik van de Westelaken – op een andere plek.
4. Handige helpers
Zonder lokale hulp zijn de makers nergens. De elk seizoen meereizende gids spreekt de taal en dat is geen overbodige luxe als er opeens een bus met nieuwsgierige Chinezen het plein bij de Hangu-pas komt oprijden. Of als figuranten uitgelegd moeten krijgen wat hun rol in de opdracht zal zijn. Ook al weten die niet in welk programma ze terechtkomen, ze vinden het enig om mee te doen.
Soms krijgen de makers er meer voor terug dan ze voor mogelijk hielden. Ter plekke honderd tafeltjes in elkaar zetten of meer dan tweehonderd fakkels aansteken? De bevolking helpt graag mee. Inwoners van een Georgisch dorpje nodigden de productie zelfs uit voor een gezellig etentje ’s avonds, inclusief zelfgestookte wodka.
5. Tekenen, bouwen en zeulen
‘Kun je voor morgenochtend een geit regelen? Kunnen jullie jokers maken waar een vrijstelling in verstopt zit? Hoeveel bakstenen zijn er nodig om het Mol-logo na te maken?’ De ontwerpafdeling kijkt niet meer op van de vragen van de regisseur. De creatiefste productieleden tekenen hun ideeën uit op de computer en nemen vanuit Nederland alvast zo veel mogelijk props (attributen) mee in hun koffers. Bordjes, vrijstellingen en zo’n dertig jokers, om maar iets te noemen.
De rest regelen ze tijdens de opnames. Een leeg theaterpodium wordt aangekleed met bij elkaar gezochte meubels, een gigantisch Tetris-spel wordt in elkaar geschroefd. Overigens belandt er na afloop bijna niets bij het grofvuil. Een deel van de honderd tafeltjes (zie ‘Handige helpers’) ging naar de plaatselijke hulp en het nabijgelegen bezoekerscentrum, de rest werd hergebruikt voor een latere opdracht.
Wie is de Mol? | zaterdag | NPO 1 | 20.30 uur