Column Carlo

Carlo Boszhard benadrukt belang van Pride: 'Is er nou echt veel veranderd?'

30 juli 2024 08:00 | columns | Door Carlo Boszhard

© Televizier
Carlo Boszhard is momenteel vooral druk bezig met de repetities van Moulin Rouge de Musical, maar toch staat ook hij deze week stil bij één ding: Pride Amsterdam. 

Pride,

Oké, toegegeven, momenteel draait bij mij alles 24 uur per dag om Moulin Rouge de Musical. Als ik na een lange repetitie dag weer thuiskom, krijg ik van Herald steeds dezelfde vraag. “Is Carlo weer thuis of spreek ik met Harold Zidler?”

Ik transformeer. Ik loop, praat en droom zelfs mijn rol. Het geweldige team achter de schermen praat over elke zin, elke beweging. En de cast geeft mij enorme energie, zowel op de bühne als achter de schermen. Het is een nieuwe familie met één gezamenlijk doel: de beste show ever maken! 

De eerste week lag de focus op het verhaal achter de show en de uitgesproken personages. In 1899 was de Moulin Rouge namelijk meer dan een nachtclub. Het was ook een plek waar mensen zichzelf konden zijn. Op straat in Parijs was drag bijvoorbeeld taboe, maar in de club mocht het gelukkig wel bestaan. Ik neem u mee naar de spectaculaire opening van de show die start met de Lady M’s.

Er zijn mensen zijn die zich afvragen waarom ik zo graag terug het theater in wil. Na het zien van de eerste minuten van de Moulin Rouge weet u gelijk waarom. De opening van de Lion King is waanzinnig, maar deze is in mijn ogen nog beter.

Terug naar de Lady M’s. Ze zijn sexy, cool en hebben ieder een eigen identiteit. Zo hebben we Baby Doll, een mooie, jonge dragartiest. Ze werkt en leeft in het theater en Zidler is een soort vader voor haar. Binnen de club krijgt ze aandacht en liefde, maar daarbuiten krijgt ze te maken met geweld. Toen ik met acteur Baptiste Vuylsteke de rol besprak, kon ik mijn tranen niet bedwingen. Ik moest weer denken aan het zinloze geweld waar onze Boris, bekend als Miss Envy Peru, mee te maken kreeg.

Wie de aankomende week zijn trots – wat zeg ik, Pride – viert op een boot, of langs de kade staat, weet dat het noodzakelijk is. Er zullen mensen zijn die het gewoon een leuk feestje vinden, met de mentaliteit: maar morgen weer normaal doen graag. Amsterdam is tijdens de Pride even als de Moulin Rouge, waar een drag-artiest vellig is voor één dag. Van 1899 naar 2024 vraag ik u: is er nou echt veel veranderd?

Meer over