Column Carlo Boszhard

Carlo Boszhard over de voormalig zenderbaas van SBS6

20 juli 2022 10:00 | columns | Door Carlo Boszhard

© Televizier / RTL

Carlo Boszhard geniet enorm van het Instagram account van de voormalig zenderbaas van SBS6 Tina Nijkamp. Volgens hem is Tina goud en weet ze precies wanneer een programma een echte hit is.

Tina

Wat lees ik graag Tina, roep ik elke ochtend. Nee, ik bedoel niet het weekblad voor meisjes, maar ik bedoel de Instagram stories van Tina Nijkamp, de voormalig zenderbaas van SBS6 die volgens de verhalen van mijn lief Herald een fenomeen is.

Op de directiekamer van Tina hing een foto van haar zus. Als je met een idee kwam, wees ze steevast naar die foto. “Denk je dat mijn zus diegene kent of sowieso het programma boeit?” Haar zus uit het oosten was de afspiegeling van dé SBS-kijker.

Tina heeft het vak nooit losgelaten en doet nu iets waar vele makers blij van worden. Want waar de zogenaamde tv-experts voorheen altijd dachten dat de top 25 van Stichting kijkonderzoek bepalend was, wist Tina wel beter.
Er is maar één categorie kijkers écht belangrijk, namelijk de boodschappers. De boodschappers zijn de kijkers die belangrijk zijn voor de adverteerders, namelijk de doelgroep 25-54 jaar.

Je kunt als programma dik verliezen van de NPO, maar als je dik wint in deze belangrijke leeftijdscategorie, dan heb je een hit te pakken.

Voorheen werd er altijd door de serieuze media lacherig overgedaan, omdat zij geen inzicht hebben in deze doelgroepcijfers. Tina komt sinds kort elke ochtend met deze cijfers, die Stichting Kijkonderzoek alleen laat zien als je een inlogcode bezit. Zo weet zij dat Blow Up van RTL 4 in die doelgroep een hit is en dus een tweede seizoen verdient. En nee, ik blaas het niet op.

Hoe anders is het in Duitsland, waar Make Up Your Mind het beste scoorde in die belangrijke groep kijkers. Er worden daar gewoon twee lijstjes gepubliceerd door de reguliere media; 1 top 25 lijstje zoals wij in Nederland dat kennen met alle lineaire kijkers, en de top 25 lijst die belangrijk is voor de commerciële zenders, de boodschappers 25-54 jaar.

Daar stonden we met de Duitse versie van Make Up Your Mind bovenaan. Goud… net als Tina!

Meer over