Column

Carlo Boszhard over het belang van goede tv-decors: 'Het heeft wel degelijk invloed'

10 september 2024 08:00 | columns | Door Carlo Boszhard

© Televizier
Wie aan televisie denkt, denkt misschien eerst aan presentatoren, acteurs of gasten. Maar volgens Carlo Boszhard is er iets anders dat minstens zo belangrijk is: het decor. In deze column legt hij uit waarom.

Decor,

Derek McLane is de briljante setdesigner van Moulin Rouge De Musical. Hij won er een Tony Award voor. Dat prachtige decor staat nu in Utrecht. De pers was aanwezig om het te bewonderen en inderdaad: je mond valt open van verbazing. Het geheim zit volgens mij in het feit dat ledwanden niet als uitgangspunt worden gebruikt. Het is een beetje een technisch verhaal misschien, maar ik houd er persoonlijk niet van als alles maar geprojecteerd wordt. Neem het decor van Make Up Your Mind, we gebruiken wel led maar de basis zijn gouden bogen daaromheen. En dat alles in de stijl van The Great Gatsby.

Decors van televisieprogramma’s of shows, ik houd ervan. Natuurlijk kan een mooie set een slecht programma niet beter maken, maar het heeft wel degelijk invloed op de sfeer en de uitstraling van je show. Als jongen van 9 jaar bouwde ik de TeleBingo-set van Mies Bouwman met lego in zijn geheel na. En ik vroeg me altijd af wat er mee gebeurde als de show niet meer terugkwam. Daar kwam ik snel genoeg achter: weg is weg.

In de tijd dat ik in Aalsmeer kwam te werken was er een grote hal met onder meer het Bruidenbos van Ron’s Honeymoon Quiz. Een iconisch decor dat een paar jaar later gewoon in stukken werd geslagen en afgevoerd. Liefde op het Eerste Gezicht, ook zo mooi, lag op een gegeven moment ook bij het vuilnis. En dus nam ik er altijd iets van mee.

Zo ben ik nog steeds in het bezit van de grote lippen met verlichting waar de stelletjes elkaar mee uitkozen. Ik weet dat het maar hout, glas of plastic is, maar wel tv-geschiedenis. Dat moet ik hebben, koesteren en bewaren. Irene Moors gaf mij op mijn veertigste verjaardag het vraagteken van Eén van de Acht. Gelukkig door Mies zelf jarenlang bewaard.

Een fan vroeg mij laatst waar eigenlijk de spellen van Cash & Carlo zijn, mijn Price is Right-versie. Allemaal verbrand, net als de decors van de Surpriseshow, en de Staatsloterijshow. Een grote brand in een opslaghal maakte een einde aan het gezicht van iconische programma’s. Daar stond ook de peperdure set van mijn programma Win ’t & in ’t.

Het probleem was alleen dat ik nog één aflevering moest opnemen. En dus werd voor één aflevering een hele nieuwe set gebouwd. Om een paar uur daarna te worden verpulverd, weg ermee. Er is een museum voor van alles maar niet voor de creaties van kunstenaars als Ronald de Groot, Hub Berkers, Misjel Vermeiren, Harald Kassies en vele andere. Maar ze verdienen het zeker.

Meer over