Music please,
Lees ook:
Als ik aan de serie Dallas denk, zie ik JR Ewing voor me. Ook hoor ik dan meteen de briljante openingsmuziek. In televisieland noemen we dat de leader, ook wel de tune. Vergis je niet, het is een zeer belangrijk onderdeel van het programma en kan bepalend zijn of een show een succes is of niet. De muziek is een signatuur, een herkenning. Het zet letterlijk de toon van je programma.
Mijn klasgenoten gingen vroeger helemaal los op top 40-muziek, ik op de tune van In de hoofdrol van Mies Bouwman. Er werd weinig tot niks aan tv-muziek uitgegeven. Daarom zat de elfjarige Carlo met een cassette-recorder naast zich te hopen dat Willem Ruis geen ‘goedenavond’ zou zeggen tijdens de opening van zijn show. Want dan sprak hij door de muziek heen en had ik het niet mooi op band. Ik hoorde steeds meer dat de kracht van een show in de noten zat. Neem Dynasty. Die show begint met een brede, rijke sound. Tadáá, het gaat beginnen, iedereen naar binnen!
Toen ik bij Telekids kwam werken, maakte ik voor alles een jingle. Visite, De Doordraaishow, Harry de Hengst, alles kreeg een liedje. Jaren later hoorde ik in een podcast over de Telekids-muziek dat radiodj’s als Mattie Valk en Kai Merckx hier weer inspiratie uit haalden. Luister naar een tune van Kai en Telekids is weer helemaal terug. Voor mijn nieuwe show Make up your mind heb ik 53 nieuwe tunes: lang, kort, spannend, opzwepend, alles. Martijn Schimmer (bekend van de leader van The voice of Holland) heeft ze gemaakt en en hij geeft perfect de sfeer aan.
Ik prijs me gelukkig dat ik met componisten als Ruud Mulder (Staatloterijshow), Hans van Eijck (GTST) en Bas van den Heuvel (Carlo’s TV café) mag werken. Kijk je diep in mijn hart, dan had ik liever muziek willen componeren dan presenteren. In een droom sta ik voor een orkest van honderd man en dirigeer ik een tune waarmee je na tien seconde bent weggeblazen. Net als ik jaren geleden werd door de opening van Dallas.