Column | De terreur van de Twitter

17 september 2010 23:39 | columns | Door Televizier

Hoogtepunt van de eerste aflevering van Uitgesproken VARA: Jan Tromp die de kijkers vraagt te reageren. Het woord 'e-mailen' in plaats 'mailen' verraadde al een zeker 'Opa probeert nog aan te haken', maar de blijheid waarmee hij zich ineens modern journalist voelde bij het uitspreken van 'twitteren' en 'hashtag' was ronduit ontroerend. Alsof oma aan je vraagt of je de laatste tijd nog wel eens 'geswaffeld' hebt.

TV Nederland heeft definitief het twitteren ontdekt. Twitteren is het digitale straatinterview, waar we godzijdank al weer een tijdje vanaf waren.

Paul de Leeuw's Madiwodovrijdagshow gebruikt twitter om incorrecte grapjes te ventileren (Bestaat dat programma nog? Hebben we een nieuwe Tafel van 5-gate?).

Pownews gebruikt twitter om, helemaal in hun eigen Geen Stijl-traditie, vooral de negatieve meningen over hun eigen programma en presentatoren te showen. Zo van, 'kijk eens, dat durven wij gewoon, wij hebben overal schijt aan'. En Uitgesproken VARA zit dus ook te springen om de feedback van het volk.

Why?

Als Stand.nl de laatste jaren iets heeft bewezen, is het dat de mening van het volk vooral bestaat uit hersenloze zeurpieten, die zonder dat ze ook maar enigszins hun kop uit hoeven steken met ongefundeerde zeikverhalen, mijn geestelijke gezondheid kapot proberen te maken. Hoewel het als voorbijtrekkend verbaal circus Jeroen Bosch op zaterdagochtend nog wel een bepaalde amusementswaarde heeft. Maar het zijn altijd dit soort mensen die je hoort.

Mensen die daadwerkelijk iets zouden kunnen bijdragen, verlagen zich niet tot deze onzin, althans ze hebben er geen tijd voor.

Dus de stem van het volk is per definitie oninteressant.

Voor de twitteraars en e-mailers die de illusie hebben dat ze invloed kunnen uitoefenen; denken jullie dat er iemand in Hilversum is die die tweetjes leest? En als er al een masochist is die het leest; denk je echt dat die bij jouw pathetische tweetje denkt: 'Jeetje, dat is een goeie mening, ik ga meteen mijn programma daarop aanpassen?'

Ik las laatst dat het meest succesvolle nieuwsprogramma in Amerika, 60 minutes, alleen maar uit onderwerpen bestaat die de makers zelf interessant vinden. En ik moet elke avond kijken naar een mislukte mediademocratie (hmmm, best een mooi woord: mediademocratie, zeker als het allitereert met mislukt).

P.S. ben ontzettend benieuwd wat je van deze column vond. #misluktemediademocratie

Joep van Deudekom