We kunnen tegenwoordig van alles krijgen om programma's mee op te nemen en terug te kijken, maar we gebruiken het amper. De adverteerders hoeven zich geen zorgen te maken, of wel?
Ik las onlangs een interessant onderzoek omtrent het kijkgedrag van de Nederlander.
Het blijkt dat dat gedrag helemaal niet zo snel verandert als iedereen denkt.
De meeste mensen kijken net als altijd 's avonds op de bank met de familie naar wat er wordt geboden. Er is nauwelijks uitgesteld kijkgedrag, er wordt nauwelijks opgenomen op harde schijven en alles wat er gekeken wordt op YouTube, dvd's en
Uitzending gemist komt niet in de plaats van
het gewone tv-kijken, maar erbij.
Totaal kijken we dus veel meer.
Dit zal een grote geruststelling zijn voor de reclame-industrie, die met groten vreze vreesde dat mensen steeds vaker programma's zouden opnemen. Want dan worden de commercials doorgespoeld en is het natuurlijk niet meer de moeite om te adverteren. Ik begreep dat Sony bezig is geweest met een harddiskrecorder waarop je commercials niet door kon spoelen. Er is zelfs onderzoek gedaan naar het effect van commercials als ze in de fast forward-stand worden bekeken.
De uitkomst was nogal verrassend.
Mensen bekijken een commercial tijdens het snel doorspoelen intenser en geconcentreerder dan bij gewone snelheid. Dan zappen ze weg, gaan ze naar de wc, surfen wat op het internet, pulken in hun neus, pakken nog maar een biertje en schelden hun echtgeno(o)te uit.
Ze doen allemaal wat anders, zodat er nauwelijks naar de commercial gekeken wordt. In de fast forwardstand kijken mensen heel geconcentreerd naar het beeld, omdat ze op tijd weer die fast forward moeten uit zetten om geen seconde van de film of het programma te missen. Uit onderzoek bleek dat er bij de kijker meer van de doorgespoelde commercial blijft hangen dan van een
reclame op normale snelheid.
Met name als het logo van het merk zich in het midden van het beeld bevindt.
Mensen die kijken naar fast forward-beelden, kijken vooral naar het midden van het scherm. Los van het feit dat het uitgestelde kijken dus niet zo’n probleem is, kunnen de reclamemakers misschien overwegen ook tijdens het gewone Sterblok hun commercial in fast forward-snelheid af te spelen met het logo in het midden. Kost een stuk minder reclamezendtijd, de reclames blijven beter hangen en de kijker is sneller verlost van die stomme commercials waar-ie toch niet in is geïnteresseerd.