Deze week was ik op Realscreen, een grote tv-beurs in Washington. Natuurlijk om mijn eigen programma’s aan de man te brengen, maar dat niet alleen.
Ook om te ontdekken welke tv-genres in de VS momenteel populair zijn en waar zenders behoefte aan hebben. Uiteraard wil iedereen, in navolging van John de Mol, zijn programma in de States op de buis krijgen.
Op televisiegebied is dat toch een beetje ‘het beloofde land’. Alleen al vanwege de enorme budgetten die ze daar hebben. Voor een uurtje tv hebben ze zes tot acht keer zoveel te besteden als hier, dus da’s lekker verdienen.
Helaas is het als eenvoudig Nederlands producentje niet makkelijk om bij de grote zenders binnen te komen. Zelfs wanneer je een ‘bewezen en succesvol’ format in de aanbieding hebt. Bovendien blijken de Amerikanen toch echt andere tv-behoeftes te hebben dan wij Europeanen als het gaat om reality-tv.
Hier trekken hulpprogramma’s als Verslaafd! veel kijkers, maar in Amerika is dat genre momenteel niet echt in trek. Alles draait daar nu om aansprekende en rauwe ‘karakters’ die het gevecht met elkaar, zichzelf of de natuur aangaan.
Bovendien moet er vooral gelachen kunnen worden en mag het allemaal niet te diep gaan. Tja, dan is Verslaafd! niet het ding waarop ze zitten te wachten. Daar ging m’n American dream.
Alle programmadirecteuren die ik in Washington sprak, waren wél enthousiast over de trailer die ik ze liet zien, maar daarna volgde steevast het commentaar dat het te inhoudelijk was voor de VS. Balen natuurlijk, maar gek genoeg voelde het ook wel weer als een compliment.