'De afgelopen week lag 'mijn' RTL 4 ineens onder vuur', zo begint de nieuwe column van Peter van der Vorst in Televizier.
De aanleiding was een column van tv-recensent Angela de Jong, die de zender tot op de grond toe afbrandde. ‘Met enig leedvermaak’ beschreef ze haar ergernis over de tegenvallende kijkcijfers van een aantal programma’s. Ze had het over ‘de stuitende arrogantie’ die van het scherm spat en ook vindt ze het irritant dat er te veel dezelfde BN’ers te zien zijn. Dat mag ze natuurlijk vinden en hier en daar heeft ze best een punt.
Toch vergeet ze een belangrijk ding: steeds meer mensen kijken online programma’s terug waardoor de kijkcijfers die de volgend ochtend gepresenteerd worden niet meer zo accuraat zijn. Pas na een week zijn de definitieve cijfers bekend. En dat kan soms honderdduizenden kijkers schelen. Dat geldt voor alle zenders. Ook RTL Boulevard ontkwam niet aan Angela’s toorn: ze vindt dat daar steeds ‘dezelfde koppen’ te zien zijn. Tja, da’s nu eenmaal het format: twee presentatoren en een legertje vaste deskundigen die hun mening over actuele zaken geven. Dat is altijd al zo geweest. Feit is dat het programma aanzienlijk beter scoort sinds de nieuwe opzet. Blijkbaar is de RTL-doelgroep het daarmee niet met de AD-recensent eens.
Het was wel vervelend dat ze het op de persoon ging spelen. Zenderbaas Erland Galjaard en collega Humberto Tan kregen er ongenadig van langs. Vervolgens gingen andere mediafiguren daar nog eens ‘dunnetjes’ overheen en haalden er allerlei zaken bij die niet relevant zijn. Lastig om je daartegen te verweren en alles wat je zegt wordt weer negatief uitgelegd. Maar hé, zo werken ‘de media’. We maken er bij RTL zelf onderdeel van uit en dan moeten ‘we’ niet klagen als we eens geschoren worden. Ondertussen werken we keihard aan een aantal mooie nieuwe projecten die hopelijk bij U, de kijker, in de smaak vallen. En vooruit, ook bij Angela. Want een positieve recensie blijft toch leuker dan een negatieve.'