Peter is fan van zowel publieke als commerciële programma’s. Hij vraagt zich af wat nu eigenlijk het grote verschil is tussen beiden.
Ik ben fan van zowel ‘Boer zoekt vrouw’ als ‘Wie is de Mol?’. Maar zijn het nou typisch publieke omroep programma’s? De makers vinden van wel.
Presentatrice Yvon Jaspers heeft de afgelopen jaren al een paar keer gezegd dat haar datingshow op een commerciële zender niet gemaakt zou kunnen worden. „Juist als publieke omroep hebben wij de middelen om kandidaten van de allereerste minuut tot ver daarna te begeleiden”, zei ze ooit. „Het gaat om het opbouwen van een vertrouwensband waardoor mensen meer van zichzelf durven laten zien.”
Daarmee suggereert ze dat dat bij commerciële zenders niet zo is. Nu maak ik toevallig voor RTL programma’s als Verslaafd! en Gepest!, waarin mensen zichzelf écht blootgeven. Ook wij houden contact met iedereen en regelen waar nodig uitgebreide nazorg. Daar is niets ‘publieks’ aan.
Onlangs riep Anton Jongstra, de eindredacteur van Wie is de Mol?, dat de verhuizing van het spel naar een commercieel station het einde van zijn programma zou betekenen. Hij denkt dat hij dan niet de vrijheid zou hebben die hij nu heeft. Onzin!
Ik heb me bij RTL nooit beknot gevoeld om ‘commerciële’ redenen. Als er al discussie is met de zender, dan gaat die puur over de inhoud, nét als bij de publieken, waar ik als producent ook mee te maken heb.
Conclusie: de boeren en de mollen zouden prima op een commercieel station passen. Ook daar werken programmamakers met passie enverantwoordelijkheidsgevoel. Jaspers en Jongstra hoeven nergens bang voor te zijn.