Op de tv-beurs in Cannes viel één studioprogramma écht op: You’re Back In The Room. Deze hypnose-gameshow doet het ook goed onder jongeren, die steeds minder tv kijken.
Afgelopen week was ik in Cannes voor de tv-beurs MIP. Ieder jaar komen honderen zenders en producenten uit de hele wereld naar de tv-beurs aan de Côte d’Azur, op zoek naar dé grote nieuwe hit.
Wat vooral opviel was dat er dit jaar nauwelijks grote nieuwe talentenjachten en studio-gameshows werden aangeboden. Die zijn zeer kostbaar om te maken en vormen lang niet altijd een garantie voor succes. Bovendien is het lastig om nog iets unieks toe te voegen aan het bestaande aanbod van The Voice, X Factor en Got Talent.
Eigenlijk viel maar één studioprogramma écht op: You’re Back In The Room, dat inmiddels op de Britse zender ITV zeer succesvol is. Het is een humoristisch programma waarbij mensen onder hypnose spelletjes moeten spelen waarmee ze geldprijzen kunnen winnen. De show scoort ook goed onder jongeren en dat is precies de doelgroep die zenders steeds moeilijker kunnen bereiken.
De zogenaamde ‘millenials’, die na 2000 zijn geboren, houden er een heel ander kijkgedrag op na dan de generaties voor hen. Ik zie het ook bij m’n eigen zoon van zeven en z’n vriendjes. Die kijken vrijwel nooit meer op de traditionele manier tv, maar bepalen zelf wat en wanneer ze willen zien op hun tablet.
Alle mediaconcerns en adverteerders zijn dan ook naarstig op zoek naar manieren om die groep toch te kunnen bereiken. Er worden speciale Youtube-kanalen uit de grond gestampt en andere digitale platformen bedacht, maar toch lijkt iedereen een beetje in de war door de snelheid waarmee de digitale revolutie zich voltrekt. Benieuwd hoe de tv-wereld er over pakweg 50 jaar uitziet…