Deze week was ik weer op de Mipcom in het Zuid-Franse Cannes. Daar komen twee keer per jaar zenderbazen en tv-producenten uit de hele wereld bij elkaar om nieuwe programma’s te kopen en verkopen.
Het leuke is dat je een beetje kunt inschatten wat de trends voor de komende seizoenen worden. We zullen vooral worden overspoeld met nog meer survival- en datingprogramma’s én talentenjachten.
De succesvolste nieuweling op dat gebied is Rising Star, in Israël al een enorme hit. Zangers doen live auditie in de studio, maar staan achter een megagroot scherm. Kijkers kunnen via telefoon en tablet bepalen of iemand goed genoeg is om dat scherm omhoog te laten gaan, waardoor de kandidaat voor iedereen zichtbaar wordt. En het halfronde scherm waarop de gezichten van kijkers verschijnen, ziet er spectaculair uit.
Datingshows zijn ook bezig aan een revival. Zo komt Reinout Oerlemans met een programma waarin de kandidaten elkaar direct naakt zien, en RTL 4 heeft een Deens format gekocht waarin ‘geliefden’ elkaar voor het eerst zien voor het altaar.
En dan zijn er ook nog de shows waarin mensen uit hun comfortzone worden gehaald, zoals Utopia van John de Mol. Vijftien mensen moeten op een verlaten stuk land met elkaar een ‘nieuwe wereld opbouwen’. Dat heeft wat weg van The Village uit Israël, waarin vijf families met elkaar een nieuwe samenleving creëren. Beide shows zijn een kruising tussen Expeditie Robinson en Big Brother.
Het wachten is op een écht vernieuwend format of genre. Ook ik blijf erop broeden...