John de Mol is wereldwijd 'the talk of the town'. Van Canada tot China wordt hij bewonderd om de manier waarop hij nieuwe formats heeft ontwikkeld.
John de Mol heeft z'n productiebedrijf Talpa verkocht aan de Britse zender ITV. Dat deed-ie niet per se voor het geld, maar vooral om z'n vrijheid terug te krijgen, vertelde hij zelf.
De afgelopen jaren was hij zo druk aan het managen van z'n imperium dat hij zichzelf uiteindelijk de vraag moest stellen: wie is De Mol nou echt? In ieder geval geen geboren vergadertijger! Hij is pas echt gelukkig als hij creatief bezig is en nieuwe formats kan ontwikkelen. Daarin is hij by far de beste, en door die kwaliteiten is hij een wereldspeler geworden.
Ik was afgelopen week in New York voor een workshop met een groep buitenlandse producenten en ook daar was John 'the talk of the town'. Van Canada tot China wordt hij bewonderd om de manier waarop hij nieuwe formats heeft ontwikkeld en in de markt heeft gezet.
Want waar is De Mol? Nou, bijna overal! The Voice is in 180 landen te zien. Big Brother is nog steeds succesvol in 70 landen, Ik Hou Van Holland in 26 landen en Utopia wordt inmiddels in zeven landen uitgezonden. Daar mogen we als Nederlanders best trots op zijn.
Tijdens m'n New York-tripje zag ik op Broadway de musical Finding Neverland. Die gaat over JM Barrie, de schrijver van Peter Pan, die ontdekt dat je altijd je fantasie moet blijven gebruiken en nieuwe dingen moet creëren, waardoor je vanzelf een blijer en vrijer mens wordt. Een les die John de Mol in ieder geval op tijd heeft geleerd!
Lees ook:
John de Mol verkoopt Talpa aan de Britse zender ITV voor een half miljard.