Oké, het was een leuk idee om in het jaar 2000 een Top 2000 te maken. Terugkijken op een eeuw muziek. Al die ouwe nummers en Bohemian Rhapsody (of was het Hotel California?) op nummer 1. Maar waarom elk jaar?
Nu is er ook al een complete ‘stemweek’ geweest om mensen te bewegen te gaan stemmen op de Top 2000.
Wat krijgen we volgend jaar? Nóg een week ervoor om mensen te bewegen om te gaan luisteren naar de ‘stemweek’ van de Top 2000? En dan moeten we ook nog een week luisteren naar nummers die de Top 2000 niet hebben gehaald. En kijken naar de Top 2000-quiz, de Top 2000-covers en de Top 2000 in concert.
Allemaal op oudejaarsavond. Houdt het dan nooit op?!
Ik weet het, het is blasfemie om tegen de Top 2000 in te gaan, want och, wat is het toch ontzettend leuk om te kijken of De Kast met Woorden zonder woorden, vorig jaar op nummer 1451, dit jaar misschien op 1261 komt.
De Top 2000 is het toppunt van de middelmaat. (Staat Middle of the road met Sacramento eigenlijk in de Top 2000?). En dan de finale op televisie. Het is de enige finale waarbij niemand geïnteresseerd is in de winnaar, want die is bijna elk jaar hetzelfde.
Niemand heeft nog zin om die tien totaal grijsgedraaide nummers te horen.
Ik denk dat Leo Blokhuis al in juni de schaarse haren uit zijn hoofd trekt om te bedenken wat hij nu weer over Bohemian Rhapsody moet vertellen. En wat zijn dat voor mensen die elk jaar weer voor Hotel California kiezen? Stairway to Heaven? Child in Time?
Fantasieloze starre vijftigers, die nog steeds die vergeelde poster van Uriah Heep boven hun bed hebben hangen, gijzelen elk jaar weer de Top 10. Welke geriatrische, beschimmelde popchampignons denken elk jaar weer: Weet je wat, ik stem dit jaar gewoon weer op Paradise by the Dashboard Light?
Natuurlijk is de Top 2000 vooral bedoeld om alle radiomakers in december even een paar weken vrijaf te geven, want er is werkelijk niets goedkopers dan een Top 2000 in elkaar te draaien. Radio 2 is gewoon even een tijdje Sky Radio en scoort dan hoger dan de rest van het jaar.
Als we dit fenomeen gewoon oprekken tot de Top 20.000 en al in februari beginnen, dan hebben we de bezuinigingen voor de radio gelijk rond. Zo, dat was lekker. Ik heb al zo’n zin in de boze brieven.
Joep van Deudekom