Social Media worden steeds belangrijker in televisieland. Maar of tv-kijken daardoor gezelliger wordt…
In ieder geval niet wanneer je met @petervdvorst op de bank zit! Tijdens de uitzending van Van der Vorst ziet sterren versmelt ik zo’n beetje met m’n iPhone. Het is redelijk verslavend om te zien hoeveel mensen er tijdens het programma op Facebook of Twitter via #vdvzs reageren en wat ze van het programma vinden.
Het is een ideale manier om rechtstreeks met tienduizenden volgers tegelijk te communiceren. Natuurlijk is het vooral leuk om te zien dat mensen de uitzending waarderen, maar tegelijkertijd leer je ook weer van de negatieve reacties. Daar kunnen we immers ons voordeel mee doen. Zo kregen we aanvankelijk wat klachten over de muziek die te hard onder interviews stond. Hebben we aangepast! Daarnaast stelt Twitter me in staat direct antwoord te geven op prangende vragen. Geregeld willen mensen iets weten over de kleding die ik draag of welk muziekje we in de montage hebben gebruikt.Ook is het een ideale manier om gasten voor het programma uit te nodigen. @eenjurk en @ilsedelange heb ik op die manier benaderd.
Tot zover de lofzang op Twitter, want natuurlijk is er ook een belangrijk nadeel: mijn huisgenoten die met mij naar m’n programma willen kijken, kunnen niet meer op mijn onverdeelde aandacht rekenen. Ze moeten die met 50.000 anderen delen. Je kunt je dus afvragen hoe sociaal die media zijn. Wellicht is het beter voortaan over (a)sociale media te spreken.
Peter van der Vorst is tv-producent, royaltydeskundige bij RTL Boulevard en presenteert Van der Vorst ziet sterren en Gepest. Hij schrijft over tv maken en tv kijken.
U kunt reageren via Twitter @petervdvorst