Matthijs van Nieuwkerk verdient vierhonderdduizend euro per jaar. Twee keer zo veel als de minister-president en dat mag niet. Elke keer dezelfde discussie. Vierhonderdduizend euro per jaar, dat is natuurlijk schandalig veel. Maar is dat wel zo?
Hoe vaak presenteert hij eigenlijk? Ik schat 36 weken DWDD en dat dan vijf keer in de week, plus nog wat andere programma's. Dus bij elkaar, laten voor het gemak zeggen, tweehonderd keer. Hij verdient dus tweeduizend euro per uitzending.
De prijs die Matthijs betaalt, is dat hij zich nergens meer kan vertonen zonder aangesproken te worden, dat hij altijd beschikbaar moet zijn, zich elke dag weer goed moet verdiepen in andere mensen, voorwerk moet doen en stress heeft van een live-programma dat elke dag door een miljoen mensen wordt bekeken.
En de functie heeft een behoorlijk afbrandrisico: het kan zijn dat Matthijs ineens niet meer populair is, of te oud, of het gewoon niet meer kan opbrengen – en dan heeft 'ie van de ene op de andere dag niets meer. Als Matthijs niet meer scoort, wordt zijn contract echt niet door de VARA gecontinueerd. We kunnen stellen dat Matthijs gewoon heel goed is in zijn vak. Een van de besten. En die krijgt tweeduizend euro per wedstrijd/per uitzending/per dag, zullen we maar zeggen.
Als de overheid een consultant inschakelt voor een of ander vage opdracht, kost deze al gauw vijftienhonderd euro per dagdeel. Een beetje gespecialiseerde, gerenommeerde advocaat kost minstens achthonderd euro per uur.
Matthijs krijgt per aflevering van een van de populairste en invloedrijkste programma's op de tv twee keer het bedrag dat uw veel onbekendere columnist ontvangt voor het in twintig minuten inspreken van een onbenullig stemmetje in een onbenullige commercial. Matthijs krijgt het bedrag dat een advocaat krijgt voor tweeënhalf uur brieven schrijven of een vage consultant voor een tweederde dagdeel vage consultancy.
En twee keer zo veel als de minister-president. En het is publieke omroep, dus dan mag het niet. Maar het is 'publieke' omroep. Tweeduizend per aflevering en er kijken een miljoen mensen naar. Matthijs kost dus per aflevering DWDD per kijker tweeduizend gedeeld door een miljoen = 0,002 eurocent – een vijfde deel van één cent.
Daar moet je de reclame-inkomsten eigenlijk nog vanaf trekken. Maar Matthijs kost ons per kijker per aflevering DWDD een vijfde deel van één cent. Een heel jaar naar Matthijs kijken kost mij per jaar veertig van mijn zuurverdiende belastingcenten. Veertig eurocent. Voor een heel jaar Matthijs. Ik heb dat er eerlijk gezegd wel voor over. Je mag natuurlijk niet zo denken... maar waarom eigenlijk niet?
P.S. Bespaar jezelf de boze mails. Ook ik kan deze redenering op 127 manieren onderuit halen, maar dan is het gewoon een minder leuke column.