Onlangs was ik op de MIP, de televisiebeurs in Cannes. In de Franse badplaats verzamelen zich twee keer per jaar duizenden programmamakers en omroepdirecteuren van over de hele wereld om nieuwe formats te kopen of te verkopen.
Ik was er dit keer vooral om te praten met buitenlandse collega's die de rechten hebben gekocht van Gepest! Inmiddels ondernemen acht landen een serieuze poging om het programma ook bij hen op de buis te krijgen en die moeten we allemaal uitleggen wat de do's en de don'ts zijn tijdens het productieproces.
Zo hebben mijn collega Nathalie en ik in Cannes aan tafel gezeten met onder anderen Canadezen, Finnen, Amerikanen, Belgen en Duitsers. Leuk dat ze allemaal enthousiast zijn over ons programma en bovendien was het ook heel leerzaam.
Op tv-gebied zijn er namelijk de nodige cultuurverschillen tussen ons en de rest van de wereld. Zo staan wij Nederlanders erom bekend dat we heel direct in de omgang zijn en dat zie je ook terug in onze programma's. De manier waarop we bijvoorbeeld de ontmoeting tussen gepesten en pestkoppen in beeld brengen vinden sommige landen te confronterend.
Dus bedenken we daar nu alternatieven voor en dat is erg inspirerend. Maar het mooiste blijft toch dat ondanks die verschillen tussen de landen iedereen het erover eens is dat het pestprobleem veel aandacht verdient. Supergaaf dat wij daar nu ook over de grenzen aan bij kunnen dragen!
Peter van der Vorst is tv-producent, royaltydeskundige bij RTL Boulevard en presenteert Van der Vorst Ziet Sterren en Gepest. Hij schrijft over tv maken en tv kijken. Reageren kan via Twitter @petervdvorst