Het consumentenprogamma ‘Kassa’ is dit seizoen verlengd met tien minuten. En dat vraagt om een heel andere aanpak. Presentatrice Brecht van Hulten vertelt.
Brecht van Hulten (42) popelt al sinds haar komst naar Kassa om het VARA-programma meer eigen te maken. Vanavond gaat een nieuw seizoen van start.
Strakker en scherper
Compleet vernieuwd met een ander beginmuziekje, decor en logo, maar ook inhoudelijk. Brecht: "Het programma duurt nu veertig minuten, waardoor de concentratieboog van de kijker anders is. In een half uur tijd kom je als programmamaker wel weg met een minder strak schema, maar in een kleine drie kwartier wordt dat onoverzichtelijk en rommelig. Door de extra tien minuten die we van de VARA en de netcoördinator kregen, moest het format strakker en scherper. Een mooi moment om het hele programma eens op te frissen en te moderniseren."
Nog interactiever
Wat is er dan gemoderniseerd aan Kassa? Brecht: "We hebben nu een nieuwsblok dat lekker snel de consumentenhighlights behandelt, er komt een rubriek die consumentenproblemen op de hak neemt en we proberen elke week een test te doen. Daarnaast hebben we meer tijd voor een stevige discussie over een actueel onderwerp. En een heel belangrijke verandering is dat we véél interactiever zijn geworden. Dat hoort bij deze tijd en daar leent dit programma zich bij uitstek voor. Op het tweede scherm (internet, iPad) kunnen kijkers voor, tijdens en na het programma reageren, hun eigen ervaringen delen en bijvoorbeeld stemmen wie er in de Belbus komt."
Basis blijft hetzelfde
En bevalt de nieuwe opzet? "Ik ben heel blij met alles wat we bedacht hebben en ik denk dat Kassa nu nóg beter bij me past. Maar natuurlijk blijft de basis het belangrijkste: mensen verder helpen en bedrijven aan kde tand voelen als ze er een potje van maken. Ik heb er veel zin in."