De afgelopen jaren tufte Ilja Gort in zijn wagentje Frankrijk – en later Italië – door, op zoek naar de mooiste verhalen over wijn voor zijn tv-programma’s. Voor Gort’s wijnkwartier blijft hij op vertrouwd gebied: zijn eigen chateau. Daarvandaan beantwoordt hij vragen over wijn.
Hoe ben je op het idee voor Gort’s wijnkwartier gekomen?
“Ik kreeg – mede vanwege mijn tv-werk – vaak vragen over wijn. Ik dacht op een gegeven moment: ‘daar moeten we wat mee doen’, en daar is dit programma uit voortgekomen. Op mijn chateau beantwoord ik veelgestelde vragen, in mijn eigen wijnkelder, met mijn eigen wijnmakers en bijvoorbeeld druivenplukkers uit de buurt. Heel kleinschalig en heel relaxt. Tijdens het draaien spatte de lol er vanaf.”
Wat is de meest gestelde vraag?
“Ik weet niet of dit iets typisch Nederlands is, maar vrij veel mensen willen weten hoe lang je wijn kunt bewaren. Eigenlijk is die vraag helemaal niet relevant: wijn moet je niet bewaren, die moet je opdrinken. Maar de neiging tot bewaren zit blijkbaar heel diep in de Hollandse geest. Dat levert, voor mensen die er een klein beetje verstand van hebben, kolderieke vragen op. Bijvoorbeeld of je een fles rosé uit 1997 nu moet opdrinken of dat je die nog even moet bewaren. Maar rosé is na zoveel jaar niet eens meer geschikt om als azijn te gebruiken. In het programma leggen we uit waarom dat zo is.
Welk misverstand wil je nu eindelijk eens de wereld uit helpen?
Dat wijn duur moet zijn om lekker te zijn. Goedkope wijn is overigens net zo’n groot misverstand: bij een fles van 2,95 halen de makers de productiekosten er niet eens uit. Een drinkbare wijn produceren kost minstens vier piek en vanaf die prijs kan elke fles heel goed zijn. Voor alles boven een tientje geldt: de rest is marketing. Meer is – uitzonderingen daargelaten – niet nodig om goede wijn te maken.
Gort’s wijnkwartier, vrijdag - 19.20 uur • NPO 2