Klanten krijgen sinds 1 juli 2017 een compensatie wanneer ze te lijden hebben onder een langdurige, irritante storing van telefonie, televisie of internet.
De laatste jaren kwam het nogal eens voor dat klanten van Ziggo, KPN of Tele2 wanhopig een boek ter hand moesten nemen vanwege een urenlange storing van de tv- of internetdiensten van hun provider. Geen pretje, daarom vond het kabinet het noodzakelijk om een compensatieregeling in te voeren.
1 euro
Rijk word je niet van de compensatie en er zitten ook nogal wat voorwaarden aan uitbetaling, maar toch. Hier is de officiele tekst: 'Compensatie wordt vanaf 1 juli 2017 verplicht bij een telefonie-, televisie- of internetstoring die langer dan twaalf uur duurt. De minimale vergoeding voor elke klant, zowel met een abonnement als met een prepaid contract, bedraagt altijd één euro. Bij een storing tussen 12 en 24 uur heeft een klant recht op ten minste één dertigste deel van de maandelijkse abonnementskosten. Een storing tussen 24 en 48 uur geeft recht op een compensatie van twee dertigste deel van de maandelijkse abonnementskosten enzovoort. Voor prepaid contracten wordt de vergoeding, per 24 uur dat de storing zich voordoet, vastgesteld op €0,50.'
Dat lijkt niet veel geld, en dat is het ook niet, maar bij een flink abonneebestand kan een storing toch flink in de papieren lopen voor een aanbieder.