Ajax trok donderdagavond gemiddeld meer kijkers dan het Eurovisie Songfestival. Veel voetballiefhebbers vonden het toch de moeite om tijdens het optreden even te zappen naar NPO 1. Dat hadden ze beter niet kunnen doen.
Ajax trok donderdagavond ruim 2,6 miljoen kijkers naar RTL 7. Voor veel van hen was er thuis een strijd gaande om de afstandsbediening. Daarom werden er compromissen gesloten: de een mag Ajax kijken, als de ander het optreden van OG3NE mag zien. Zo gezegd, zo gedaan. Honderdduizenden mensen misten drie minuten van de Europa League-wedstrijd, om de drie zusjes te zien schitteren op het Eurovisie Songfestival. Dat klikt als een goede deal, maar dat was het allesbehalve.
Massaal gemist
Uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek blijkt dat honderdduizenden mensen van RTL 7 naar NPO 1 zapten om OG3NE vanaf de bank aan te moedigen. Precies tijdens het zapmoment scoorde Dolberg de enige Ajax-goal van de wedstrijd. ‘Slechts’ 1,9 miljoen mensen zagen het doelpunt live, terwijl 700.000 kijkers het stiftje van de spits misten. Zij moesten het noodgedwongen doen met de herhaling.
Verloop van de avond
Na het rustsignaal stapten wederom heel wat Ajax-kijkers over naar het Eurovisie Songfestival. Dat duurde slechts een kwartiertje. Toen alle spelers zich weer op het veld begaven stond de televisie bij het gros van de zappers weer op RTL 7. Dat duurde tot het einde van de wedstrijd. Daarna stapte men massaal over naar NPO 1, om te zien of OG3NE de finale zou bereiken. Dat is gelukkig gebeurd.