De kijkcijfer top 25 ziet er dan ook uit als een slagveld. Er torent slecht één programmatitel boven het geheel uit en dat is De slimste mens. Alleen de spelshow van Philip Freriks wist boven het miljoen te eindigen. Een keurige 1,12 miljoen mensen zagen hoe de derde aflevering van het seizoen gespeeld werd. Daarvan bleven er nog 434.000 over voor De kracht van de kringloopwinkel.
Het lijkt wel alsof je voor #deslimstemens heel stom moet zijn. Wat een stomme vragen!
— hetrodepotlood (@hetrodepotlood) December 25, 2019
Zitten jullie ook heel hard “DORA!!!” te gillen naar de tv? #deslimstemens
— Wen (@roodharig_engay) December 25, 2019
Kom maar op, Lisa. Zeg het maar: Hou je bek en bef me! Dat weet je heus wel. #deslimstemens
— Ivan (@Ivan_Kaslov) December 25, 2019
Ik zal maar eerlijk bekennen dat ik dus nooit naar Merol luister én de Titanic niet heb gezien 🙄
— Lisa Westerveld (@Lisawesterveld) December 25, 2019
Helaas, einde #slimstemens voor mij. Maar jullie enorm bedankt voor alle leuke berichtjes & support! ❤️🍀 https://t.co/3bezrqFm4x
Kritiek op Doorbakken
Een nieuwe titel lanceren op Eerste kerstdag lijkt dan ook verre van aan te raden. Toch is dat precies wat Omroep MAX deed met de start van Doorbakken, de nieuwe napraatshow van Heel Holland bakt met Irene Moors. Met 776.000 kijkers is het programma qua kijkcijfers goed voor brons, maar online was er flink wat kritiek te horen.
Als fan van @heelhollandbakten @smaaktnaarmeer vind ik #doorbakken echt niet leuk en stuk minder. Ik mis de baksels en André van Duin.
— Yvonne Plasmeijer (@YvonnePlasmeije) December 25, 2019
Ik mis de taarten van kijkers, het taartje dat speciaal wordt gemaakt voor de afvaller .... en ik mis André 🧁 #Doorbakken
— Miss I. 🔊 (@LotteVR29) December 25, 2019
volgende week maar niet.. #doorbakken
— properhardwork. ⓥ (@kindofadmire) December 25, 2019
RTL onder half miljoen
Zelfbenoemde familiezender RTL 4 speelde op primetime pijnlijk genoeg geen rol van betekenis. GTST bleef haken op 499.000 kijkers en voor de film Soof 2 bleven slechts 395.000 lekkerbekken plakken. Ook online maakte de film weinig reacties los. Een herhaling van de All you need is love kerstspecial wist daarna nog eens 298.000 kijkers te bekoren.
Blijft leuk #soof @rtl @SanneWallis blijf fan van de karakters die ze weet neer te zetten..
— Marlies (@Marlies27) December 25, 2019
Meer reclame dan film op RTL4. #soof maar gelukkig speel ik lekker FIFA20 pic.twitter.com/CDG3aw6Vq6
— Bernd-Henk Voskamp (@BerndHenk) December 25, 2019
Dat liedje van de #soof2 film, als ik dat hoor wil ik ook dansen pic.twitter.com/jBOQifKzR8
— lena1 (@Lenaatje08) December 25, 2019