Net geen drie miljoen mensen zagen donderdagavond hoe Oranje in Portugal met 3-1 won van Engeland. Volgens Stichting kijkonderzoek waren 2.957.000 mensen getuige van de overwinning op NPO 1.
Op twitter was men in eerste instantie niet heel erg te spreken over de wedstrijd, die wat langzaam op gang leek te komen. Vooral niet over Memphis, die de bal maar niet tussen de palen wist te krijgen. In de rust stond Oranje dankzij een penalty tegen op 0-1 achterstand, maar wist dat in de tweede helft in te halen. In de verlenging werd het uiteindelijk 3-1 voor Oranje, waarmee de leeuwen zich plaatsten voor de finale van de Nations League zondag tegen Portugal. De mening over Memphis draaide na de winst dan ook weer snel bij.
En de mensen die Memphis allemaal heel slecht vinden. Twee assists en eigenlijk drie. Kun je nagaan wat er gebeurt als hij goed is. #nedeng
— Willem Vissers (@vkwillemvissers) 6 juni 2019
Kan er iemand Matthijs De Ligt gaan zeggen wat voor een fenomeen hij is. Eindeloos veel respect voor hem. 19 jaar, wat een uitstraling. Een heerser, krijger, vechter, ... #nedeng @AFCAjax
— Simon Duyck (@DuyckSimon) 7 juni 2019
Maakt niet uit hoe, maar ik wil Steven Bergwijn in een Ajax shirt zien na de zomer. Overmars doe je ding #nedeng
— Yaya Ajax (@yayaajax) 6 juni 2019
De top vijf van bestbekeken programma's werd verder gedomineerd door de nabeschouwing, waar ondanks het late tijdstip toch nog 1.845.000 mensen naar keken, de voorbeschouwing (1.438.000) en twee Journaals. Die van 8 uur trok 1.560.000 mensen en die van 6 uur 1.062.000.
Van der Vorst levert in
Peter van de Vorst leverde dankzij het voetbal flink in met Van der Vorst ziet sterren. Waar er vorige week nog 916.000 mensen keken naar zijn show op RTL 4, waren dat er gisteren slechts 565.000. De nieuwe RTL-directeur ging in de aflevering langs bij Najib Amhali en Robèrt van Beckhoven.
Wat een leuk stel, Robèrt van Beckhoven en zijn vrouw #vdvzs #vandervorstzietsterren
— Susan Geraeds Meyer (@superzu) 6 juni 2019
Wat een verademing is @Robért na @Amhali #vdvzs
— Mirjam Lederwerg (@mirjamlederwerg) 6 juni 2019
Broodje gezond in trek
Opvallende titel in de top 25 van donderdag is verder Broodje gezond van NPO 3. Er keken 388.000 mensen naar het informatieve programma dat dit keer ging over de zin en onzin van vitaminepillen.
Weer zo'n moment dat ik blij ben met de Publieke Omroep: #broodjegezond over vitamines. Geen reclameverhaal maar kritisch de kul van #orthomoleculaire vitaminepreparaten aan de kaak stellen.
— Roel Kelder (@RoelKelder) 6 juni 2019