De TV van gisteren: Herman en Dione scoren beter dan Mart met Avondetappe

21 juli 2016 07:41 | kijkcijfers | Door Televizier

© Stefan Heijdendael / NOS

Tour de France-talkshow De Avondetappe is ook zonder Mart Smeets een succes. Het nieuwe presentatieduo Herman van der Zandt en Dione de Graaff scoort zelfs hogere kijkcijfers. Woensdag zaten er 878.000 kijkers voor de buis.

In de eerste uitzendweek, waarin De Avondetappe vanwege het EK Voetbal nog geregeld opschoof naar na middernacht, trok de wielertalkshow gemiddeld 665.000 kijkers. Dat aantal liep in de tweede week op tot 1.001.000. Tot nu toe ligt het gemiddelde in de derde week, ondanks de extreem zomerse temperaturen buiten, op 1.019.000 kijkers. Een prachtige stijgende lijn.

Het over-all-gemiddelde van dit jaar is nu 882.000 kijkers. Daarmee 'verslaan' Herman en Dione Mart Smeets, die bij zijn laatste editie van De Avondetappe in 2014 gemiddeld 870.000 kijkers trok. Het nieuwe presentatieduo, dat een goede klik heeft met elkaar, valt overduidelijk in de smaak bij de kijkers:

Hoewel sommige sportliefhebbers graag (en vaak) benadrukken dat het beter is om wielrennen via de Belgische omroep te volgen, krijgt De Avondetappe dit jaar zowaar de voorkeur boven de Vlaamse wielertalkshow Vive le vélo.

De kijkers vroegen zich woensdag wel af of Herman van der Zandt misschien iets te diep in het glaasje had gekeken, want net als bij Mart Smeets staan er voldoende glazen wijn op tafel in De Avondetappe 2016:

Van de vaste analisten valt vooral Marijn de Vries, journaliste en voormalig profwielrenster, in de smaak bij twitterend Nederland. Ze zit elke keer met evenveel enthousiasme aan tafel.

 

Floortje naar het einde van de wereld

Ook voorafgaand aan De Avondetappe scoorde NPO 1 lekker met herhalingen van Tussen kunst en kitsch (1,3 miljoen kijkers) en Floortje naar het einde van de wereld (942.000 kijkers). Floortje Dessing ging naar het tropische eiland Vanuatu. Ook bij de tweede keer kijken was dat prachtig, ondanks de eveneens tropische temperaturen hier:

 

Jo Frost: Nanny on tour

De andere zenders hebben het nakijken. Bij de grootste concurrent van NPO 1, familiezender RTL 4, vallen de kijkcijfers flink tegen deze zomer. Woensdag trok een herhaling van Love is in the air 658.000 kijkers, waarna Jo Frost: Nanny on tour slechts 358.000 mensen wist te boeien. Kijkers blijven zich verbazen waarom ouders zich opgeven voor het programma:

Maar aan de andere kant is Nanny on tour wél heel leerzaam:

 

Meer over